Există o mulțime de alimente recomandate pentru refacerea rinichilor, care facilitează funcționarea acestora și grăbesc vindecarea. Iată un top 10 al celor mai benefice!

Dacă ai avut probleme cu aparatul urinar și rinichii au fost afectați, trebuie să știi că prin consumul unor alimente despre care medicii susțin că ajută la refacerea rinichilor, poți scurta perioada de convalescență și totodată poți reduce riscul de apariție a altor probleme de sănătate. 

În funcție de afecțiunile renale de care suferă pacientul, medicii recomandă o serie de modificări la nivelul dietei. De regulă, bolile renale vin cu recomandarea de limitare a consumului de sodiu, potasiu și fosfor. Și consumul de proteine trebuie redus în caz de afecțiuni renale întrucât rinichii își pierd abilitatea de a le metaboliza corespunzător. 

Alimente recomandate de medici pentru refacerea rinichilor

1. Ardei gras roșu

Ardeiul gras are un conținut scăzut de potasiu – o jumătate de cană de ardei gras nu aduce un aport mai mare de 88 mg potasiu, de aceea este considerat un aliment benefic pentru rinichi. Mai mult decât atât însă, această legumă conține cantități semnificative de vitamina C, vitamina A, dar și de vitamina B6, acid folic și fibre. Poți consuma ardei gras ca atare, pe post de gustare între mese, dar și în tot felul de rețete, începând de la salate și până la preparate făcute la grătar. 

2. Spanac

Despre spanac se știe că este un superaliment, cu un conținut ridicat de vitamine precum A, C, K și acid folic. Betacarotenul din acest aliment stimulează funcționarea sistemului imunitar și totodată îmbunătățește vederea, deci nu numai rinichii au de câștigat de pe urma consumului regulat de spanac. Poți introduce spanacul în alimentația ta consumându-l și sub formă de salată, nu numai gătit. 

3. Afine

Afinele conțin o serie de antioxidanți importanți pentru organism și totodată au o concentrație mică de sodiu, potasiu și fosfor – o porție de 150 g de afine proaspete nu are mai mult de 114 mg potasiu și 1,5 mg sodiu. 

4. Varză

Varza este bogată în conținutul de fitochimicale, care combat radicalii liberi înainte ca aceștia să creeze probleme. Totodată, conține și vitaminele C, K și B6, dar și acid folic. Se recomandă în mod deosebit pacienților diagnosticați cu afecțiuni renale consumul de varză crudă, însă o poți servi și gătită, nu își pierde în totalitate proprietățile. 

5. Biban de mare

Acest tip de pește vine cu un aport mare de acizi grași Omega 3, care reduc procesul inflamator, dar și declinul cognitiv, în timp ce combat anxietatea și stările depresive. Cu toate că peștele alb are în general un conținut ridicat de fosfor, bibanul de mare se mândrește cu un aport mai mic, prin comparație. O porție de 85 g de biban de mare gătit nu are mai mult de 211 mg de fosfor și  279 mg potasiu. 

6. Albușul de ou

Ouăle sunt extrem de hrănitoare, însă trebuie să știi că gălbenușul de ou are un conținut ridicat de fosfor, de aceea persoanele care au probleme renale ar trebui să se limiteze la consumul de albuș. Albușul este o sursă sănătoasă de proteine, însă totodată are și un aport redus de sodiu – albușurile de la 2 ouă nu depășesc 100 mg de sodiu. 

7. Ulei de măsline

Uleiul de măsline este o sursă sănătoasă de grăsimi, cu 0 fosfor, de aceea este o opțiune mai mult decât recomandată persoanelor cu afecțiuni renale. Întrucât pacienții care au boli renale întâmpină dificultăți în menținerea unei greutăți sănătoase, grăsimile sănătoase și alimentele bogate în calorii nu ar trebui să lipsească din alimentația acestora. 

8. Carnea de pui (fără piele)

Cu toate că aportul de proteine din dieta celor cu probleme renale nu trebuie să fie mare, acestea trebuie, totuși, să se regăsească în alimentație pentru buna funcționare a organismului. Însă proteinele trebuie să fie unele sănătoase, cum sunt cele din carnea de pui de țară. Ideal ar fi să alegi pieptul de pui și să îl gătești tu, acasă, pentru că cel din comerț ori din restaurante este gătit cu multă sare. 

9. Ananas

În general, fructele exotice conțin o cantitate mare de potasiu – vezi bananele, portocalele sau kiwi. Vestea bună este, însă, că ananasul este o alternativă mult mai sănătoasă pentru rinichi, întrucât o porție de 160 g ananas nu depășește 180 mg potasiu. 

10. Merișoare

Merișoarele sunt sănătoase atât pentru rinichi, cât și pentru tractul urinar. Aceste fructe conțin ingrediente active care împiedică bacteriile să se “lipească” de pereții tractului urinar, reducând astfel riscul de infecții urinare. Totodată merișoarele au un aport redus de sodiu (2 mg/ 100 g), dar și de potasiu (80 mg/ 100 g) și fosfor (11 mg/ 100 g).

Fie că ai fost diagnosticat recent cu o boală renală, fie că vrei să reduci riscul de îmbolnăvire, aceste alimente pentru refacerea rinichilor îți vor prinde foarte bine. O alimentație sănătoasă și echilibrată contribuie la menținerea stării de bine.