O serie de boli sunt cauzate de stres și oboseală, de aceea este foarte important să avem un stil de viață sănătos și echilibrat.

Lipsa de timp, job-urile solicitante, stresul la care suntem expuși zilnic, precum și orele nedormite sunt factori care pot contribui la declanșarea unor afecțiuni precum cele gastrointestinale ori cardiace.

Boli cauzate de stres

  1. Afecțiunile cardiace

Mai multe studii făcute în domeniu au demonstrat că stresul contribuie la declanșarea problemelor cardiace. Stresul crește tensiunea și mărește viteza sângelui, însă tototdată contribuie și la creșterea nivelului de colesterol și trigliceride în sânge.

Specialiștii susțin că un episod intens de stres emoțional, cum ar fi cel cauzat de pierderea unei persoane dragi ori un accident, poate cauza probleme cardiace grave, precum un infarct. De aceea se recomandă cardiacilor să evite stresul puternic, în măsura în care acest lucru este posibil.

  1. Insomniile

Stresul, anxietatea și gândurile negre pot cauza insomnii. La rândul ei, privarea de somn cauzează oboseală cronică și favorizează stresul. Așadar, se creează un cerc vicios din care va fi foarte greu să ieși.

Dacă ai probleme cu somnul, evită consumul de cofeina și alcool, nu face sport seara și limitează expunerea la ecrane digitale cu 1-2 ore înainte de a merge la culcare. Fă-ți un obicei din a citi seara, inainte de a merge la somn.

  1. Depresia

Stresul îndelungat poate determina instalarea depresiei. Dacă te simți trist, apatic, ai probleme cu somnul și ți-ai pierdut apetitul, iar această situație persistă mai bine de 2 săptămâni, e posibil să ai de-a face cu o depresie.

Depresia apare adesea pe fondul stresului ori a oboselii cronice, și de cele mai multe ori nu se vindecă de la sine. Așadar, e bine să ceri ajutorul unui specialist pentru a rezolva această situație. Ar trebui să apelezi la ajutorul unui psiholog ori psihiatru.

  1. Anxietatea

La fel ca depresia, anxietatea poate să apară pe fondul stresului îndelungat. Persoanele care experimentează stres intens pe perioade îndelungate, sunt expuse riscului de a dezvolta tulburări anxioase precum atacurile de panică ori fobiile specifice.

La rândul ei, anxietatea devine un factor de stres, iar așa apare cercul vicios din care pare imposibil să ieși. Un psihoterapeut poate fi de mare ajutor în combaterea anxietății, iar uneori poate fi necesar și tratamentul medicamentos.

  1. Obezitatea

Stresul declanșează eliberarea de cortizol, care este cunoscut drept “hormonul stresului”. Cortizolul favorizează acumularea depozitelor de grăsime în zona abdomenului. Combinat cu o alimentație nesănătoasă și un stil de viață dezechilibrat, stresul favorizează obezitatea.

  1. Diabetul

Probabil că ți se pare că stresul și diabetul nu au nicio legătură. Ei bine, stresul determină creșterea nivelului de zahăr din sânge, ceea ce înseamnă că favoriează diabetul. Pe de altă parte însă, stresul este cel care ne determină să mâncăm nesănătos și să bem excesiv, iar aceste comportamente cresc de asemenea riscul de diabet.

  1. Durerile de cap

Atât cefaleea cauzată de tensiune, cât și migrena, pot fi declanșate de stres. De fapt, de cele mai multe ori, durerile de cap sunt cauzate de stres.

  1. Problemele gastrointestinale

Expunerea prelungită și repetată la stres poate cauza probleme gastrointestinale precum sindromul de colon iritabil, refluxul gastroesofagian și chiar și accentuarea durerilor de stomac la pacienții care suferă de gastrită sau ulcer.

  1. Dureri de spate

Tensiunea psihică și fizică care apare ca o consecință a expunerii la stres determină adesea apariția durerilor de spate, mai ales în zona mijlocului.

Durerile de spate sunt adesea asociate cu stresul, chiar dacă la prima vedere cele două nu au nicio legătură.

  1. Tulburări alimentare

Mâncatul compulsiv este cea mai frecventă manifestare a stresului. În general, pe fond nervos suntem tentați să consumăm alimente nesănătoase, bogate în carbohidrați și zaharuri.

Și bulimia și anorexia pot fi favorizate sau chiar agravate de un stil de viață nesănătos, în care stresul este prezent zi de zi.

Stresul apare ca un răspuns psihologic atunci când creierul percepe un potențial pericol. Pentru a preveni însă apariția acestor boli cauzate de stres, e important să știi cum să ții stresul în frâu.

Metode de combatere a stresului

Exercițiile de respirație. Respirația abdominală, cunoscută și sub denumirea de respirație yoghină, este cea care te calmează instantaneu, atunci când simți că stresul te copleșește. Fă câteva exerciții de respirație și vei putea privi lucrurile din altă perspectivă.

Tehnicile de mindfulness. Meditația și alte tehnici din zona mindfulness te pot ajuta să te detașezi de grijile cotidiene și totodată să te concentrezi mai mult asupra prezentului. Dacă îți faci un obicei din a practica zilnic asemenea tehnici, vei putea controla mai bine stresul.

Sportul și hobby-urile. Activitățile sportive practicate în fiecare zi ne ajutută să detensionăm atât corpul, cât și mintea. Fă în fiecare dimineață cel puțin 30 de minute de mișcare și vei fi mai relaxat pe tot parcursul zilei.

De asemenea, și hobby-urile ne ajută să ne deconectăm de la griji și stres, oferindu-ne câteva momente de relaxare.