Toamna are un farmec aparte şi pe măsură ce frunzele încep să îşi schimbe culoarea, s-ar putea să simţi şi tu câteva schimbări în organism. Pot apărea schimbări musculare, probleme cu somnul, alergii şi alte tipuri de disconfort care îţi dau o stare generală neplăcută. Înainte să dai fuga la farmacie, pentru a-ţi face stocul de vitamine, opreşte-te la piaţă. Fructele şi legumele sunt cea mai bună resursă pe care o ai împotriva lipsei de energie şi a unui sistem imunitar slăbit, stări ce te pot afecta odată cu scăderea temperaturilor. Află care sunt cele mai bune fructe şi legume de toamnă pe care trebuie să le consumi.

  1. Smochinele

Deşi nu le găseşti peste tot, smochinele proaspete sunt specifice toamnei. Le poţi consuma atât crude, cât şi gătite într-o varietate de reţete delicioase. O smochină are doar 47 de calorii, 3 grame de fibre şi o mulţime de vitamine şi minerale, printre care: vitaminele A, C, K şi B, potasiu, magneziu, zinc, cupru şi fier.

  1. Merele

Aceste legume dulci şi crocante sunt un izvor de sănătate! Conţin cantităţi importante de antioxidanţi, astfel că te ajută să previi bolile cronice şi să încetineşti procesul de îmbătrânire. Nu contează soiul pe care îl consumi, important să mănânci cel puţin un măr pe zi, mai ales atunci când ai poftă de ceva dulce. Vei scăpa imediat de dorinţa nesănătoasă şi îţi vei menţine şi silueta.

  1. Sfecla

Sfecla este una dintre cele mai sănătoase legume, fiind plină de nutrimente esenţiale pentru organism, precum vitamina C, folaţi, vitamina B6, magneziu, potasiu, fosfor şi fier. Studiile au arătat că ajută în oboseala musculară, ţine infecţiile departe, protejează ficatul şi scade apariţia bolilor cardiovasculare, atunci când este consumată constant. Sfecla poate fi integrată cu uşurinţă în meniul zilnic, fiind delicioasă la fiartă sau coaptă în cuptor. Crudă o poţi include în sucuri sau smoothie-uri.

  1. Morcovii

Morcovii se găsesc tot anul, dar toamna este anotimpul lor. Sunt perfecţi în supe sau în preparate la cuptor, iar consumul lor îţi vor asigura doza zilnică de vitamina A, benefică pentru ochi, reproducere şi sistemul imunitar.

  1. Dovleacul

Vedeta toamnei este, de departe, dovleacul, iar dacă ne gândim la beneficiile sale, înţelegem de ce. Această legumă este bogată în fibre, beta-caroten şi alţi antioxidanţi importanţi, proteine, magneziu şi potasiu. Consumat frecvent, îţi va întări sistemul imunitar, va detoxifica ficatul şi îţi va menţine ochii şi pielea sănătoase. În plus, dovleacul reduce inflamaţia, previne apariţia cancerului şi a diabetului de tip 2 şi are grijă ca inima ta să funcţioneze bine.

Pentru că are o coajă groasă, dovleacul te-ar putea pune în dificultate, dacă îţi doreşti să îl găteşti. Nu te lăsa, însă, intimidată. Pur şi simplu taie-l în două, curăţă seminţele şi lasă-l la cuptor până se înmoaie. Îţi va fi mult mai uşor să îl prepari ulerior.

  1. Vinetele

Vinetele conţin antioxidanţi, astfel că au rolul de a proteja celulele împotriva radicalilor liberi. Studiile au arătat că previn bolile de inimă şi diabetul, dar îţi asigură şi cantitatea necesară de fibre. Vinetele pot fi păstrate într-o cameră răcoroasă pentru câteva zile, dar dacă vrei să le ţii mai mult, depozitează-le în frigider.

  1. Merişoarele

Merişoarele sunt considerate unele dintre cele mai sănătoase fructe din lume. Printre beneficiile lor se numără faptul că reduc infecţiile urinare, previn apariţia cancerului, întăresc sistemul imunitar, încetinesc procesul de îmbătrânire, curăţă ficatul şi scad tensiunea arterială. Ai grijă să alegi fructe organice, pentru că unii fermieri folosesc chimicale pentru a le cultiva şi s-ar putea să îţi facă mai mult rău decât bine. Merişoarele pot fi consumate atât gătite, cât şi crude în smoothie-uri sau sucuri.

  1. Ciupercile

Într-o zi posomorâtă de toamnă, o supă caldă de ciuperci s-ar putea să fie exact ce ai nevoie. Pe lângă faptul că aceste legume sunt foarte gustoase, sunt şi bogate în prebiotice, substanţe care hrănesc flora intestinală şi îmbunătăţesc digestia. Include-le în reţetele pe care ai de gând să le prepari în această toamnă.

  1. Strugurii

Strugurii sunt cultivaţi de mii de ani, fiind respectaţi şi de civilizaţiile antice pentru proprietăţile lor. Bogaţi în vitaminele C şi K, sunt exact ce ai nevoie pentru o piele frumoasă şi un sistem imunitar sănătos. Concentraţiile mari de antioxidanţi din struguri te ajută să previi apariţia bolilor cronice şi să combaţi efectele stresului oxidativ. Resveratrolul este, însă, substanţa miraculoasă, care te ajută să previi cancerul de colon şi de sân. Strugurii pot fi consumaţi atât cruzi, cât şi în deserturi, aşa că bucură-te din plin de ei.

  1. Perele

Perele sunt fructe dulci, cu un conţinut fibros şi multe vitamine şi minerale. Conţin o cantitate mare de antioxidanţi, flavonoide şi fibre, astfel că sunt arme importante împotriva cancerului. În plus, specialiştii spun că perele sunt indicate şi în diete, deoarece iau senzaţia de foame şi alungă poftele nesănătoase, dar şi pentru prevenirea hipertensiunii arteriale, a diabetului şi a bolilor de inimă. Consumă-le crude sau include-le în deserturi sănătoase.

  1. Cartofii

Cartofii sunt o sursă excelentă de vitamine şi minerale, dar este important să nu îi găteşti prea mult, pentru a nu le anula proprietăţile. Fiind o sursă importantă de antioxidanţi, protejează împotriva bolilor cronice, precum cele cardiovasculare, a diabetului şi a anumitor tipuri de cancer. Amidonul din cartofi scade rezistenţa la insulină, astfel că te ajută să menţii glucoza din sânge în limite normale. Nu ezita să consumi aceste legume cu încredere, deoarece sunt benefice şi pentru flora intestinală şi îţi menţin digestia sănătoasă.

  1. Varza

Varza este o legumă miraculoasă, săracă în calorii, dar plină de nutrimente esenţiale. Printre vitaminele şi mineralele pe care le conţine, vitamina C se regăseşte în cantitatea cea mai mare, astfel că ţine răcelile departe şi luptă împotriva radicalilor liberi. În plus, antioxidanţii pe care îi conţine fac din varză un puternic anti-inflamator. Deoarece are şi cantităţi importante de fibre insolubile, menţine sistemul digestiv sănătos şi ajută la eliminarea constipaţiei.

  1. Gutuile

Cultivate de sute de ani, gutuile au fost folosie şi în medicina tradiţională, nu doar în bucătărie. Conţin cantităţi importante de vitamina C, B1, B6, cupru, fier, potasiu şi magneziu, astfel că sunt un fruct nutritiv. Pentru că au un nivel mare de antioxidanţi, ajută la reducerea stresului metabolic şi a inflamaţiei, menţinând celulele sănăoase. Femeile însărcinate pot consuma gutui pentru a reduce greţurile. De altfel, aceste fructe sunt blânde cu sistemul digestiv, protejând împotriva ulcerului şi calmând simptomele refluxului gastric.

  1. Conopida

Conipida nu este doar o alternativă la legumele bogate în carbohidraţi. Conţinutul ridicat de vitaminele C şi K ţine departe inflamaţia şi ajută sistemul imunitar să lupte împotriva virusurilor şi bacteriilor. În plus, conopida este bogată şi în folaţi, o substanţă importantă pentru femeile care vor să rămână însărcinate.

  1. Fasolea

Una dintre cele mai importante surse de proteină vegetală este fasolea, dar acesta nu este singurul beneficiu. Zincul, folaţii, fierul, magneziul şi fibrele sunt alte substanţe importante pentru organismul tău, care se regăsesc în fasole. Antioxidanţii pe care îi conţine protejează împotriva oboselii şi a unor tipuri de cancer, dar şi împotriva accidentului cerebral şi a bolilor cardio-vasculare.

După cum vezi, toamna nu este doar anotimpul care urmează după vară, ci şi o sursă importantă de fructe și legume sănătoase, care te pregătesc pentru zilele de iarnă. Include-le pe toate în alimentaţie şi bucură-te de o sănătate de fier.