Oamenii cu care lucrăm sunt extrem de importanți atunci când vine vorba despre randament, dar și mulțumire la locul de muncă, de aceea orice angajat caută aceste calități la un șef.

Pentru a fi considerat un lider care să inspire și să motiveze angajații pe care îi coordonează, sunt necesare următoarele calități:

  1. Să aibă empatie și compasiune

Un sondaj făcut în anul 2019 de către cei de la LinkedIn, făcut pe un eșantion de 3000 de angajați, a arătat că peste 30% dintre aceștia își doresc un șef care să manifeste empatie și compasiune față de cei cu care lucrează, atunci când situația o cere.

Oamenii își doresc să îi coordoneze o persoană care este dispusă să se pună ipotetic în locul lor, astfel încât să înțeleagă mai bine anumite situații. De asemenea, angajații apreciază dacă persoana care îi coordonează la locul de muncă este dispusă să împărtășească informații și experiențe personale, astfel încât relația să devină mai apropiată.

  1. Să fie capabil să își arate recunoștința ori aprecierea

Un șef exemplar știe să arate angajaților aflați în subordinea sa că munca le este apreciată. Este foarte important pentru un om să simtă că munca sa contează și că este apreciat pentru eforturile depuse. Dacă acest lucru nu se întâmplă, apar frustrările, care la rândul lor afectează calitatea muncii.

Statisticile arată că angajaților cărora le sunt recunoscute meritele sunt mai productivi, au grad mai mic de absenteism la locul de muncă, sunt mai loiali și totodată răspund mai bine la criticile venite din partea conducerii.

  1. Să dețină abilitatea de a se impune fără duritate

Un șef care știe să fie autoritar fără să fie dur și fără să intimideze este un șef apreciat de cei aflați în subordine. Angajații nu relaționează bine cu persoanele aflate în conducere care manifestă duritate, poate chiar o doză de răutate.

Cu toate că oamenii preferă un lider cu care să aibă o relație apropiată, știu că performanțe mai bune vor avea dacă acest lider știe când să pună limite și să devină autoritar.

  1. Să aibă putere de concentrare, indiferent de circumstanțe

Angajații se așteaptă ca șefii lor să fie exemple demne de urmat. De aceea, e important ca un șef să arate că se poate concentra în orice situație, astfel încât să ia cele mai bune decizii și să își facă treaba ca la carte.

Un șef dezordonat, dezorganizat și care nu reușeșete să își mențină cursivitatea în gândire, discurs și fapte în condiții de stres, nu va fi deloc apreciat de cei din echipa sa, ba chiar dimpotrivă.

  1. Să adopte o atitudine pozitivă

Orice angajat preferă, dacă are de ales, un șef cu atitudine pozitivă în defavoarea unuia negativist și pesimist. Cu cât șeful este mai determinat și entuziasmat, cu atât energia va fi mai bună la locul de muncă și angajații se vor simți mai motivați să facă treabă bună împreună.

Pe de altă parte însă, dacă cel care coordonează echipa are o atitudine nepotrivită, este veșnic nemulțumit, îngrijorat sau dezamăgit, toți angajații vor fi copleșiți de o stare generală de nemulțumire, care nu va aduce niciun beneficiu nimănui.

Cum îți dai seama dacă viitorul tău șef deține aceste calități, încă de la interviul de angajare

În general, cu toții avem un așa numit “al șaselea simț”, care ne ajută să ne dăm seama dacă rezonăm sau nu cu o persoană, imediat ce o cunoaștem. Uneori, însă, acest simț ne poate trăda, tocmai pentru că persoana pe care o cunoaștem ne prezintă în mod intenționat anumite laturi ale personalității sale. Există însă o serie de trucuri care te vor ajuta să îți dai seama cu ce tipologie de șef ai de-a face, încă de la prima întâlnire:

  • Uită-te cu atenție în spatele discursului său. Încearcă să observi cât mai bine subtilitățile, analizând fiecare propoziție în parte. Dacă simți că este ceva în neregulă în ceea ce îți transmite, pune întrebări pentru a te lămuri.
  • Analizează-i limbajul corporal, mai ales când îți răspunde la întrebări delicate. Pune întrebări cu privire la cât de importantă este munca în echipă, care este atitudinea cu privire la lucratul peste program ori cum sunt trași la răspundere cei din echipă pentru greșelile făcute. Ceea ce îți spune prin cuvinte poate să fie contrazis de gesturile pe care le face și îți vei da seama de acest lucru fără să ai cunoștințe aprofundate în materie de comunicare nonverbală.
  • Următește-i contul de Facebook sau Instagram pentru a îl cunoaște și din altă perspectivă.