Ai senzația că oricât ai dormi pe timp de noapte, tot nu reusești să te odihnești? Iată  6 motive pentru care te trezești obosit dimineața și care sunt factorii care îți înfluentează somnul fără să îți dai seama. 

1. Te duci la culcare la o oră nepotrivită pentru tine

Este foarte important să îți cunoști foarte bine corpul și să știi de câte ore de somn are nevoie. Dacă unii oameni trebuie să doarmă între 6 şi 8 ore pe noapte, pentru a se simți odihniți, alții sunt fresh după mult mai puţin somn. În momentul în care ajungi să îţi dai seama în ce categorie te încadrezi, îți poți seta o anumită rutină.

Soluție: Dacă nu știi cum să îți planifici o rutină zilnică, trebuie să ții cont de faptul că ar trebui să ai aproximativ 5 cicluri de somn terminate. Un ciclu durează 90 de minute, timp în care corpul tău trece prin diverse faze de somn, de la cel ușor, în care ești conștient, până la faza în care visezi. Este important să nu te trezești în mijlocul unui ciclu de somn, deoarece te vei simți foarte amețit și obosit. 

2. Îți ia prea mult să te ridici din pat

Obișnuiești să îți setezi alarma cu cel puțin jumătate de oră înainte de ora la care trebuie să te trezești și apeși nerepetat pe butonul ,,Amânare” atunci când aceasta începe să sune? Ei bine, acesta poate fi un alt factor pentru care ajungi să te simți foarte obosit dimineața, indiferent de câte ore ai dormit. Motivul pentru care se întâmplă acest lucru este faptul că, de obicei, atunci când apeși pe butonul ,,Amânare”, vei auzi din nou soneria după 7-9 minute, aşa că nu te vei odihni cu adevărat. Prin repetarea alarmei în acest interval scurt de timp, creierul tău nu are timp să se reîntoarcă în starea somnului odihnitor şi oboseşte mult mai repede.

Soluție: Seatează-ți alarma exact la ora la care trebuie să te trezești sau, în cazul în care chiar ai nevoie de câteva minute de somn în plus, apasă butonul ,,Amânare” doar o singură dată. 

3. Nu ai un mediu potrivit pentru somn în cameră

Mediul din camera ta poate influența în multe moduri somnul. Câteodată, întunericul nu este cea mai bună soluție pentru un somn odihnitor, deoarece poate perturba ritmul circadian și te poate deruta cu privire la ora la care trebuie să te trezești. De asemenea, evită să dormi cu televizorul aprins sau cu telefoane sau tablete lângă cap. Toate acestea generează câmpuri electro-magnetice care îți pot afecta organismul. Un studiu comandat de compania hotelieră Travelodge a demonstrat cum culoarea încăperilor influențează somnul. Astfel, specialiştii au observat că oamenii care dorm în camere zugrăvite în culori calme, precum albastru, galben sau verde, au un somn mult mai liniștitor, în timp ce nuanţele violet, maro sau gri agită.

Soluție: Dacă obișnuiești să dormi cu jaluzele sau draperii, alege materiale prin care pătrunde lumina, pentru a-ți da un semnal blând cu privire la momentul în care trebuie să te trezești. Nu uita să oprești televizorul înainte de a te culca și pune telefonul cât mai departe de cap. De asemenea, poate iei în considerare redecorarea dormitorului tău într-o culoare calmă, pentru a te bucura de un somn liniștitor. 

4. Partenerul tău te privează de un somn liniștitor

Știai că dacă dormi lângă o persoană care sforăie puternic pierzi, în medie, o oră de somn pe noapte? Acesta poate fi un alt factor care contribuie la oboseala de dimineaţă. Există multe situații în care cuplurile au afirmat că, deși au o relație fericită, nu s-au mai bucurat de mult timp de un somn liniștitor din cauza sforăitului partenerului. 

Soluție: Dacă partenerul tău se află în această situație, iar tu nu te poți odihni din caza lui, încearcă să descoperi cauza sforăitului și modul în care îl poți ajuta să scape de această problemă. Odată rezolvată, te vei putea bucura de un somn odihnitor și liniștit. 

5. Ai mâncat prea mult ori ai băut alcool sau cafea

Cele mai frecvente greșeli pe care le poți faci înainte să te culci este să consumi alcool sau cofeină. Deși alcoolul îți creează o stare de somnolență și ai impresia că vei adormi instant, ceea ce face el, în realitate, este să te priveze de anumite etape ale somnului. Este motivul pentru care, de cele mai multe ori, după ce consumi cu o seara înainte câteva pahare cu prietenii, ajungi să te trezești a doua zi cu dureri de cap și stări de amețeală. Consumul de cofeină are același efect, stimulând creierul și nepermițându-i să intre în starea de odihnă. 

Soluție: Nu consuma alcool cu cel puțin 3 ore înainte de a te culca și nu mai bea nicio ceașcă de cafea după ora 14:00.

6. Suferi de tulburări de somn

În cazul în care te simți obosit dupa o singură noapte de somn, atunci nu ar trebui să îți faci probleme. Însă, dacă oboseala persistă dimineți la rând, este posibil să te confrunți cu tulburări de somn, afecţiuni serioase, care pot crea chiar comportamente anormale în timpul somnului. Printre problemele cele mai cunoscute se numără: insomnia, hipersomnia, și narcolepsia. Simptomele sunt diverse și diferă de la o afecțiune la alta. 

Soluție: Dacă ai tulburări de somn accentuate, consultă un medic pentru a te trata corespunzător afecțiunii pe care o ai. În acest fel, te vei putea bucura de un somn adânc și liniștit.