Auzi tot mai des vorbindu-se despre anghinare și despre beneficiile pe care această plantă medicinală le are, însă nu știi exact care sunt efectele acesteia, dar nici metodele de administrare? Află totul despre anghinare citind acest articol!

Anghinarea este o plantă medicinală cu solzi cărnoși comestibili, folosită mai ales în bucătăria mediteraneană, fiind originară din această zonă. Anghinarea poate fi consumată ca atare, gătită în nenumărate preparate, dar și sub formă de extract, ceai sau tinctură de anghinare.

Valori nutriționale pentru 120 de grame anghinare

Carbohidrați: 13,5 g, respectiv 14,3 g dacă este gătită;

Fibre: 6,9 g, respectiv 6,8 g în varianta gătită;

Proteine: 4,2 g ori 3,5 grame gătită;

Vitamina C: 25% din doza zilnic recomandată (n.r. DZR);

Vitamina K: 24% din DZR;

Tiamină: 6% din DZR;

Riboflavină: 5% din DZR;

Nicină: 7% din DZR;

Fier: 9% din DZR;

Magneziu: 19% din DZR;

Fosfor: 12% din DZR;

Potasiu: 14% din DZR.

Beneficiile pe care le are anghinarea

În zona Mării Mediterane anghinarele sunt folosite pentru scopurile sale terapeutice de secole, în special în tratarea afecțiunilor digestive, a celor hepatice sau cardiace.

Iată ce beneficii are extractul de anghinare:

  • Reduce nivelul de colesterol LDL, pe care îl știm sub denumirea de colesterol “rău” și totodată crește nivelul colesterolului bun. O serie de studii făcute în domeniu au confirmat impactul pozitiv al anghinarelor asupra hipercolesterolemiei.
  • Poate contribui la reglarea tensiunii arteriale. Oamenii de știință nu au reușit încă să identifice mecanismul prin care anghinarele reduc hipertensiunea, însă mai multe studii au demonstrat acest efect al extractului de anghinare.
  • Protejează ficatul și totodată stimulează regenerarea acestui organ. Extractul de anghinare are și abilitatea de a stimula producția de bilă, care elimină substanțele toxice din ficat, iar acest efect este confirmat de studii făcute în domeniu.
  • Îmbunătățește sănătatea digestivă. Fiind bogată atât în probiotice, cât și în prebiotice, anghinarea reglează microbiota intestinală și îmbunătățește astfel funcționarea sistemului gastrointestinal. Inulina este o fibră cu efect prebiotic care se regăsește în concentrații mari în anghinare, și căreia i se datorează multe dintre efectele benefice ale acestei plante medicinale asupra sistemului digestiv.
  • Poate să contribuie la reducerea nivelului de zahăr din sânge. Unele studii sugerează faptul că extractul de anghinare poate reduce nivelul de zahăr din sânge.

Cum să consumi anghinare, pentru a te bucura de efectele sale terapeutice

Anghinarea este extrem de sănătoasă consumată ca atare, în tot felul de preparate culinare. Dacă vrei însă să o folosești în scop terapeutic, pentru reglarea tensiunii arteriale, îmbunătățirea digestiei sau în alte scopuri, ar fi bine să încerci mai degrabă un extract de anghinare – acesta este mai concentrat și îți asigură o cantitate mai mare de subtanțe benefice.

Anghinarele pot fi preparate în mai multe feluri – fierte, , pe grătar sau la cuptor. Însă cea mai des folosită metodă de gătire a acestora este gătirea la aburi. Gătite în acest fel, anghinarele vor fi numai bune de consumat în cel mult 35 de minute – le poți servi apoi cu zeamă de lămâie, în salate sau pe post de garnitură pentru diverse preparate.

Extractul de anghinare sub formă de supliment alimentar vegan este adesea administrat pentru efectele benefice ale acestei plante. Doza zilnică recomandată este cea indicată de producător și se regăsește pe eticheta produsului. În general, se recomandă între 300-600 mg de extract de anghinare, de trei ori pe zi.

Tinctura de anghinare are și ea aceleași beneficii ca extractul și se administrează tot la recomandarea producătorului. Dacă ai dubii, poți consulta și medicul de familie cu privire la administrarea unei asemenea tincturi.

Ceaiul de anghinare se recomandă adesea pentru problemele digestive, dar și pentru cele hepatice. Acesta este folosit în cultura vietnameză de sute de ani. Îl poți prepara fie prin infuzarea frunzelor de anghinare, fie prin folosirea unor pliculețe de ceai de anghinare din comerț – efectele sunt aceleași în ambele situații.

Efecte adverse după administrarea de anghinare

Anghinarea consumată ca atare nu produce niciun efect advers nedorit, însă extractul, tinctura și ceaiul au o concentrație mai mare, de aceea pot produce o serie de efecte adverse.

Persoanele alergice pot experimenta o reacție adversă în urma administrării de anghinare. De asemenea, în unele cazuri pot apărea balonarea, flatulența, durerile abdominale și chiar și diareea în urma administrării unui asemenea extract.

Femeile însărcinate și care alăptează nu ar trebui să administreze extract de anghinare, întrucât nu se cunosc efectele acestuia asupra fătului. De asemenea, pacienții care suferă de obstrucție biliară nu ar trebui să consume un asemenea extract, întrucât problema vezicii biliare se poate agrava prin stimularea producției de bilă.