Dimineți întunecate și temperaturi mai scăzute – sunt doar două dintre schimbările pe care le aduce toamna și care ne influențează starea de spirit. Foarte multe persoane resimt, încă de când vremea începe să se schimbe, că sunt mai obosite și mai lipsite de energie. Printre cauzele acestor stări se numără și astenia de toamnă, o afecțiune sezonieră destul de ușor de ameliorat.

De ce apare astenia de toamnă

Astenia de toamnă apare, în primul rând, din cauza eforturilor pe care organismul nostru trebuie să le facă pentru a se adapta la noul anotimp. Una dintre cele mai importante schimbări este dată de numărul redus de ore cu lumină naturală – fapt ce afectează ritmul nostru circadian si legătura dintre nevoile organismului și alternanța noapte – zi (întuneric – lumină).

Reducerea numărului de ore în care ne bucurăm de lumina soarelui afectează și sistemul imunitar, mai ales printr-un aport mai redus de vitamina D, nutrient ce are multiple roluri esențiale în organism, printre care și menținerea unei imunități de fier și a unui tonus bun. De altfel, un nivel scăzut de vitamina D este asociat în cazul multor persoane cu stări de apatie, anxietate sau depresie.

În cazul unei imunități scăzute, organismul nostru se luptă mai mult împotriva stresului, bacteriilor și virusurilor și consumă mai multă energie încercând să țină piept răcelilor și gripelor ce devin mai frecvente în sezonul rece.

Toți acești factori favorizează instalarea asteniei de toamnă, însă nu trebuie să omitem nici factorul psihologic, fiindcă schimbarea rutinei poate să afecteze și ea starea de spirit. Trecerea de la un sezon călduros, bogat în vacanțe și timp petrecut afară, la un sezon ce ne obligă să petrecem mai mult timp în casă, poate să ridice probleme pentru multe persoane, acutizându-le stările de apatie.

Astenia de toamnă este mai frecventă în zonele geografice unde ziua este mai scurtă, în cazul femeilor și, se pare, în cazul celor care au rude cu tulburări sezoniere similare.

Care sunt simptomele asteniei de toamnă

Cum ne dăm seama dacă suferim de astenie de toamnă? Adevărul este că multe dintre simptome ne pot duce cu gândul la alte afecțiuni, astfel că un prim pas ar fi să discutăm cu medicul nostru și să facem, la recomandarea acestuia, un set de analize pentru a elimina cauze de ordin fizic – infecții, afecțiuni cronice.

Există anumite afecțiuni, în special din sfera endocrinologică, ce pot determina simptome asemănătoare, precum oboseala. De aceea un consult la medicul generalist ar fi util, împreună cu urmărirea tuturor simptomelor ce ar putea trăda alte afecțiuni – dacă există dureri localizate, tulburări digestive, febră, etc.

Specialiștii susțin că, în general, diagnosticul de astenie de toamnă se poate stabili cu precizie abia după 2-3 ani în care pacientul a avut simptome similare, iar starea sa s-a îmbunătățit în sezonul cald.

Cele mai comune simptome ale asteniei de toamnă sunt:

  1. Apatia și dorința de izolare – lipsa dorinței de a ieși din casă, de a se implica în orice tip de activitate, lipsa necesității de socializare
  2. Letargia și oboseala – senzația de energie scăzută, de oboseală severă, care apare chiar și dacă respectiva persoană se odihnește suficient
  3. Schimbările de dispoziție – modificări frecvente și bruște ale dispoziției pe tot parcursul zilei
  4. Insomnie sau alte tulburări ale somnului – imposibilitatea de a adormi sau de a dormi mai mult de 2-3 ore pe noapte, somn agitat cu coșmaruri
  5. Iritabilitate – existența unei stări permanente de agitație, de angoasă, chiar și în lipsa unor stimuli
  6. Anxietate – sentimentul de pericol iminent, ca și cum ceva neplăcut urmează să se întâmple din clipă în clipă
  7. Depresie – stimă de sine scăzută, lipsa motivației
  8. Libido scăzut – activitate sexuală redusă din cauza lipsei libidoului

În funcție de severitatea asteniei de toamnă și eventual de asocierea ei cu alte afecțiuni ușoare, precum deficitul de vitamina D, pot să apară și dureri ușoare de cap, răceli frecvente sau tulburări de apetit.

Astenie, depresie sau oboseală cronică?

În cazul multor pacienți care se prezintă la medic spunând că resimt o oboseală severă, apatie și insomnie, trebuie făcută distincția între astenie de toamnă, depresie și oboseală cronică. Toate aceste trei afecțiuni pot avea simptome similare, iar medicul va analiza, în primul rând, starea generală de sănătate a pacientului – pofta de mâncare, somnul, analizele de sânge.

Ulterior, se va face o analiză a stilului de viață și a stării psihologice a acestuia. În funcție de nivelul de stres la care este expus pacientul și simptomele pe care le înregistrează, specialistul va putea stabili dacă este vorba despre o afecțiune sezonieră – astenia de toamnă, despre tulburări depresive sau despre un sindrom de burnout.

Remedii împotriva asteniei de toamnă

În cazul asteniei de toamnă, cel mai eficient remediu este adaptarea stilului de viață pentru a facilita acomodarea organismului la sezonul rece. Pot fi de folos și schimbări în alimentație, pentru un aport crescut de nutrimente, dar și terapii specifice, ce pot fi recomandate de specialiști în cazurile severe, în care calitatea vieții pacienților este afectată dramatic.

Iată, în continuare, care sunt cele mai eficiente remedii pentru ameliorarea asteniei de toamnă:

  1. Petrece mai mult timp afară, la lumină naturală

Chiar și atunci când este înnorat, lumina soarelui are aproape aceleași efecte benefice asupra organismului ca atunci când este soare. Ia câteva pauze pe parcursul zilei în care să poți ieși afară, la aer curat, pentru a beneficia de un aport benefic de vitamina D. 30 de minute pe zi ar trebui să fie suficiente pentru un adult, însă dacă programul îți permite, un timp mai lung este binevenit.

  1. Nu renunța la sport

Deși în astfel de perioade poți simți că nu ai suficientă energie pentru sport, beneficiile activității fizice se vor reflecta și la nivelul ameliorării asteniei de toamnă – mai multe endorfine pentru o stare de spirit mai bună, un sistem imunitar mai puternic și reducerea apatiei.

  1. Optează pentru un regim alimentar bogat în vitamine și minerale

Mărește cantitatea de legume din farfurie pentru a te bucura de un sistem imunitar mai puternic. Te poți consulta cu medicul tău și în privința unor suplimente alimentare bogate în vitamina C, vitamina D, zinc, magneziu și complexul de vitamine B.

  1. Psihoterapia

Deși multe dintre cauzele asteniei de toamnă sunt mai degrabă fizice, cauzate de schimbările din mediul înconjurător, psihoterapia îi ajută pe pacienți să abordeze corect simptomele, să înlăture gândurile negative, să facă față mai ușor apatiei, letargiei și anxietății.

  1. Tratamentele medicale pentru cazurile severe

Atunci când astenia de toamnă se manifestă prin simptome severe, iar pacienții resimt schimbări drastice în viața de zi cu zi, medicii pot recomanda și tratamente precum fototerapia – expunerea în fața unei lămpi ce imită lumina naturală sau medicamente antidepresive.