Îți începi dimineața cu o ceașcă de cafea sau cu una de ceai? Oricare ar fi răspunsul, trebuie să știi care sunt efectele acestor două băuturi extrem de populare.

Ce beneficii au cafeaua și ceaiul pentru trup și minte

Boabele de cafea sunt recoltate din arborii de cafea din familia Rubiaceae. Acestea sunt prăjite și măcinate, după care sunt preparate în funcție de zona în care este servită cafeaua, dar și de preferințele personale.

Pe de altă parte, însă, ceaiul se prepară din frunzele uscate ale arborelui de ceai Camellia sinensis. Există 4 tipuri de ceai: alb, verde, oolong și negru – ce le deosebește pe acestea este gradul de oxidare a frunzelor. Cu cât gradul de oxidare este mai mare, cu atât mai mare este conținutul de cofeină din acestea. Așadar, ceaiul verde, ale cărui frunze nu fermentează aproape deloc, conține extrem de puțină cofeină. Cel negru este, însă, cel mai tare din acest punct de vedere.

Cofeina, care se regăsește atât în cafea, cât și în ceai, este cel mai consumat stimulent pentru creier la nivel mondial. Cafeaua are un conținut mai ridicat de cofeină decât ceaiul negru – o ceașcă de cafea de 240 ml are 95 mg de cofeină, în timp ce aceeași ceașcă de ceai negru nu depășește 47 de mg. Doza zilnică de cofeină considerată sigură pentru consum este de cel mult 400 mg.

Nu numai cofeina din cafea și ceai este răspunzătoare pentru efectele benefice ale acestor băuturi, ci și polifenolii și alți antioxidanți.

Iată cele mai importante efecte benefice pe care aceste două băuturi le au:

  1. Cofeina îmbunătățește performanțele fizice și psihice, oferind energie, claritate mentală, sporind puterea de concentrare și combătând oboseala. Studiile făcute în domeniu au confirmat aceste efecte ale cafelei/ ceaiului, mai ales în primele 90-100 de minute de la consum.
  2. Cafeaua și ceaiul au abilitatea de a reduce riscurile cardiovasculare, datorită conținutului mare de polifenoli.
  3. Cofeina stimulează secreția de endorfine, la fel ca un antrenament fizic intens. De aceea după ce bei o ceașcă de cafea te simți dintr-o dată foarte bine.
  4. Totodată, consumul de cafea sau ceai stimulează producția de adrenalină, care la rândul ei activează răspunsul de tip “luptă sau fugi”, de aceea îmbunătățește performanțele, fie ele fizice sau intelectuale. Mare atenție însă, persoanele care suferă de anxietate pot fi dezavantajate de acest efect al cofeinei, deci ar trebui să consume aceste două băuturi în cantități limitate.
  5. Aceste două băuturi te pot ajuta și să slăbești. Datorită cofeinei care se regăsește în ele, se activează procesul de termogeneză, ceea ce înseamnă că temperatura corpului crește, deci metabolismul arde mai multe calorii.
  6. Combat radicalii liberi, reducând astfel stresul oxidativ, care în timp determină apariția bolilor. Antioxidanții care se regăsesc din belșug în aceste două băuturi reduc în mod considerabil stresul oxidativ.
  7. Reduc riscul de diabet de tip 2 datorită conținutului mare de antioxidanți, care reglează nivelul de zahăr din sânge.
  8. Consumul regulat de ceai poate reduce riscul de depresie cu până la 37%. Un studiu făcut de către cercetătorii chinezi a ajuns la această concluzie după ce a analizat un eșantion de 23.000 de persoane. Acest lucru este valabil pentru ceaiul preparat din frunze de ceai, nu pentru ceaiurile din alte plante. Și cafeaua poate reduce riscul de depresie.

Atât cafeaua, cât și ceaiul, conțin o serie de ingrediente benefice pentru sănătate, dar și pentru starea ta de bine. Totuși, dacă ai sensibilitate ridicată la cofeină, ai putea să alegi ceaiul negru pentru consumul zilnic, acesta având un conținut mai mic de cofeină, astfel încât să eviți efectele neplăcute precum agitația, starea de neliniște, tremurul ori manifestările gastrointestinale specifice acestei sensibilități.

Efecte adverse ale consumului excesiv de cafea sau ceai

cafea

Foto: Pinterest

Dacă bei prea multă cafea ori prea mult ceai negru și reușești să depășești doza zilnică recomandată de 400 mg, te poți confrunta cu simptome neplăcute precum:

  • Puls mărit;
  • Anxietate;
  • Amețeli;
  • Irascibilitate;
  • Tremur;
  • Probleme gastrointestinale.

Totodată, consumul abuziv al acestor două băuturi poate cauza dependență, cofeina fiind o substanță adictivă. Dacă simți nevoia să bei mai multe cafele pe zi, poți alege să combini cafeaua obișnuită cu cea decofeinizată. Același lucru este valabil și în cazul consumului de ceai negru, pe care îl poți alterna cu un ceai din plante medicinale.

Așadar, dacă nu ai probleme de sănătate care să îți interzică aceste două băuturi, bucură-te de ele și de beneficiile lor, consumându-le în fiecare zi. Este important de menționat că atât cafeaua neagră, dar și ceaiul simplu, sunt extrem de sărace în calorii, însă dacă le îndulcești cu zahăr și le combini cu lapte sau alte ingrediente, se pot transforma în adevărate bombe calorice.