Pofta de dulce este adesea vinovată pentru kilogramele în plus. Însă în loc să încerci să o ignori, mai bine ai afla de ce apare, dar și cum o poți elimina complet!

Consumul de zahăr în exces poate cauza probleme precum acumularea kilogramelor în plus, diabetul sau chiar unele afecțiuni cardiace. Așadar, nu este in regulă să consumăm dulciuri ori de câte ori ni se face poftă.

Cauze ale poftei de dulce

Nevoia emoțională de a mânca ceva dulce

Dorința de neoprit de a mânca ceva dulce poate să ascundă anumite probleme. În primul rând, trebuie să înțelegi că pofta de a mânca ceva dulce apare în creier, nicidecum în stomac ori la nivelul papilelor gustative. Hipocampul este zona din creier responsabilă cu formarea amintirilor, fie ele pe termen scurt sau lung, precum și cu sistemul de recompensă. Așadar, hipocampul îți permite să îți amintești de gustul unei prăjituri delicioase și să te facă să îți dorești să mănânci una. Tot el este și cel care te face să simți nevoia de a te recompensa cu ceva dulce în anumite momente. Imediat ce iei prima înghițitură din dulcele la care poftești, nivelul de dopamină din creier crește, ceea ce înseamnă că vei resimți plăcere. De aceea este atât de greu să te abții când îți este poftă de ceva dulce – creierul tău știe că va primi o doză de plăcere și face tot ce îi stă în putere să o obțină.

Această nevoie emoțională de a te răsplăti cu un desert apare fie după momente dificile, triste ori tensionate, fie când ești foarte stresat sau chiar obosit.

Organismul are nevoie de anumiți nutrienți

Chiar dacă de multe ori pofta de dulce apare în creier, din rațiuni emoționale, sunt și situații în care o carență alimentară poate determina apariția nevoii de dulce. De pildă, o alimentație săracă în proteine poate alimenta pofta de zahăr. Asta pentru că proteinele eliberează treptat zahăr în sânge, iar dacă acestea nu sunt furnizate în cantitate suficientă prin alimentație, corpul îți va cere zahăr pentru a echilibra nivelul din sânge. Într-o asemenea situație, un baton proteic de calitate va potoli această poftă și te va ajuta să nu cazi în ispită și să nu mănânci dulciuri.

Dieta bogată în carbohidrați poate avea și ea efecte secundare precum pofta de nestăvilit de dulce. În mod normal, carbohidrații ajung în sânge rapid, eliberând zahăr și oferind energie. Însă dacă aceștia nu sunt însoțiți de proteine, fibre și grăsimi, nu oferă senzația de sațietate, ba chiar declanșează nevoia urgentă de a consuma mult zahăr.

Deficitul de fier poate veni la pachet cu oboseala, iar pentru a neutraliza acest efect, creierul poate cere mai mult zahăr. De aceea persoanele care au carență de fier poftesc adesea la ceva dulce.

Și deficitul de calciu, zinc sau magneziu se poate manifesta prin poftă de dulce, din cauză că provoacă deshidratare, care poate fi percepută în mod greșit de creier. Așadar, îți va fi poftă de un suc dulce, iar tu vei crede că poftești la zahăr în timp ce ai nevoie, de fapt, de lichide.

Nu te odihnești suficient

Lipsa somnului este o altă cauză pentru care simți nevoia să mănânci ciocolată sau alte dulciuri. Asta pentru că ritmul circadian merge mână în mână cu eliberarea hormonilor denumiți grelină și leptină, care reglează apetitul. Dacă ritmul circadian este dat peste cap din cauza nopților pierdute, hormonii aceștia nu sunt secretați în cantități suficiente, ceea ce înseamnă că apar poftele. De cele mai multe ori, oboseala vine la pachet cu poftă de ciocolată, sucuri sau fast-food.

Suferi de anxietate

Stresul și anxietatea afectează nivelul de cortizol din organism. Cortizolul este un hormon secretat de glandele suprarenale în momentele stresante. Când este prezent în cantități mari în organism, acesta afectează nivelul de glucoză, precum și insulina. De aceea stresul determină unele persoane să mănânce compulsiv dulciuri.

lava_cake

Foto: Pinterest

Ești în depresie sau ai o stare mai proastă

Zahărul crește nivelul de serotonină, despre care știm că este hormon al fericirii. Așadar, acesta poate îmbunătăți starea de spirit pe o perioadă limitată. De aceea persoanele care au o indispoziție sau chiar depresie au obiceiul de a consuma dulciurile pentru a se înveseli.

Mănânci prea sărat

Poate ți se va părea ciudat, însă cu cât mănânci mai sărat, cu atât mai mult vei pofti la dulce. Așadar, dacă mănânci multe alimente procesate, de tip fast-food ori chiar îți pui multă sare în mâncare, mai mult ca sigur vei simți nevoia după fiecare masă să mănânci ceva dulce.

Cum să combați pofta de dulce

În primul rând, trebuie să îți analizezi alimentația, precum și reacțiile corpului, apoi să îți dai seama ce se află la baza nevoii de a mânca ceva dulce. Vrei să te recompensezi pentru o zi grea la birou? Sau nu ai mâncat pe săturate la prânz? Oricare ar fi cauza pentru care apar aceste pofte, te vei putea folosi de ea pentru a le elimina.

Adoptă o alimentație sănătoasă, cu ore fixe de masă, odihnește-te suficient, hidratează-te și îți va fi mult mai ușor să îți ții în frâu dorința de a mânca alimente bogate în zaharuri.