Yoga este un sistem indian cu o vechime de peste 5000 de ani, care folosește 3 instrumente: posturile fizice, respirația și meditația. Din punct de vedere tradițional, yoga este calea prin care putem conștientiza uniunea dintre conștiința individuală și cea universală.

Ce este yoga

În zilele noastre, yoga este promovată mai mult ca fiind o metodă de relaxare a trupului și a minții, însă instructorii veritabili ne avertizează cu privire la această capcană. Potrivit acestora, yoga este mai mult decât o simplă metodă prin care te poți relaxa – dacă o practici în mod conștient și constant, yoga are abilitatea de a îți transforma complet viața.

În “Yoga Sutra”, tratatul filozofic scris de Patanjali în urmă cu 2000 de ani, sunt detaliate cele 8 căi către evoluția spirituală și, implicit, către moksha (cunoscută de mulți dintre noi, mai degrabă, ca nirvana). Aceste 8 căi sunt:

  • Yama – moralitatea
  • Niyama – autodisciplina
  • Asanele – posturile fizice
  • Pranayama – controlul respirației
  • Pratyahara – retragerea simțurilor
  • Dharana – concentrarea totală asupra unui singur lucru
  • Dhyana – meditația
  • Samadhi – comuniunea cu divinitatea

 

Exista 6 tipuri de yoga, fiecare concentrându-se asupra unui aspect. Toare însă au același scop, modul în care se ajunge la rezultat fiind diferit. Cele 6 tipuri de yoga sunt: hatha yoga, raja yoga, karma yoga, bhakti yoga, jnana yoga și tantra yoga.

Cum îți poate transforma viața practica yoga 

Pe lângă beneficiile ce țin de evoluția spirituală, yoga are și o serie de beneficii la nivel fizic și mintal – iată ce îmbunătățiri poate aduce yoga vieții tale!

Vei dobândi abilitatea de a te concentra mai bine și de a trăi în prezent – practicând yoga în mod regulat, vei reuși să te concentrezi mai bine asupra prezentului și îți vei spori gradul de conștientizare. Vei fi totodată mai conectat cu propriul corp și vei reuși să îți controlezi, prin intermediul respirației, atât trupul, cât și gândurile.

Vei deveni o persoană mai calmă, mai liniștită și mai puțin stresată – posturile fizice, exercițiile de respirație, dar mai ales meditația, te vor ajuta să îți stăpânești mai bine emoțiile și te vor transforma într-o persoană mai calmă. Yoga reduce totodată și efectele pe care stresul le are asupra organismului, ajutându-te să fii mai relaxat.

Îți vei îmbunătăți respirația – practicând în timpul sesiunilor de yoga, în mod regulat, respirația yoghina (n.r. abdominală), vei învăța treptat să respiri în mod corect. Nu numai că îți vei mări capacitatea pulmonară, însă vei reuși să îți controlezi respirația în momentele tensionate, astfel încât să te calmezi instantaneu.

Vei avea un corp mai flexibil – asanele specifice acestei practici măresc flexibilitatea musculară și articulară, ceea ce înseamnă că vei avea o postură mai bună și mai puține dureri. Durerile de spate sunt printre cele mai frecvente, iar yoga te ajută să scapi de ele.

Vei scăpa de anxietate – nenumărate studii făcute în ultimii ani au arătat că yoga are efecte puternice împotriva anxietății și depresiei. Prin simplul fapt că yoga ajută practicantul să se concentreze asupra prezentului, dar și să își controleze respirația, aceasta devine un anxiolitic eficient.

Mulți terapeuți recomandă folosirea exercițiilor de respirație “împrumutate” din yoga, pacienților care suferă de anxietate și atacuri de panică.

 Vei căpăta mai multă încredere în propria persoană – exercițiile fizice, cele de respirație, precum și conceptele din yoga contribuie la creșterea stimei de sine. Vei observa că odată ce îți faci un obicei din a practica yoga, te vei simți mai stăpân pe viața ta și vei avea mai multă încredere în tine.

Vei deveni o persoană mai bună – practicând yoga vei fi mai puțin stresat, mai puternic fizic și psihic, iar acest lucru se va reflecta și asupra relațiilor pe care le ai cu cei din jur.

 

Dacă aceste argumente te-au convins să începi să practici yoga, recomandarea noastră este să apelezi, măcar la început, la ajutorul unui instructor cu experiență. Asanele practicate fără îndrumarea și supravegherea unui specialist pot produce accidentări serioase. Și exercițiile de respirație specifice practicii yoga pot fi periculoase, așa că nu se recomandă să fie făcute pe cont propriu, după tuturiale video sau după recomandările unor persoane neavizate.