Pe lângă spălarea mâinilor și dezinfectarea suprafețelor, atât medicii, cât și autoritățile susțin că distanțarea socială este una dintre principalele măsuri pentru prevenirea Covid-19.

Cu toate că în această perioadă este de preferat să stăm acasă, există și situații în care este imposibil – fie trebuie să mergem la serviciu, fie la cumpărături sau să rezolvăm lucruri care nu suportă amânare. În asemenea situații, pentru a te proteja pe tine, dar și pe cei din jurul tău, este extrem de important să respecți o distanță de cel puțin un metru față de cei din jur. De asemenea, se recomandă evitarea contactului direct prin gesturi precum datul mâinii sau prin îmbrățișări.

Ultimele date provenite din studiile făcute de oamenii de știință arată că noul coronavirus se poate transmite la o distanță de până la 4 metri, însă nu în toate situațiile putem respecta această recomandare. O distanță de 1,5 metri este una optimă, fie că suntem la coada de la supermarket, pe trotuar sau în mall. Se recomandă evitarea locurilor aglomerate precum restaurantele, cafenelele, parcurile și cinematografele. Mai mult decât atât, și întâlnirile de grup trebuie evitate, chiar dacă este vorba despre o întâlnire de doar 50 de persoane.

Cum îți modifică viața distanțarea socială

Distanțarea socială este una dintre principalele măsuri pe care trebuie să le luam, pentru a ne proteja de noul coronavirus. Nu este recomandată numai pentru reducerea riscului de a contracta virusul, ci și pentru a preveni situațiile în care are loc o infectare în masă. Cu toate că boala Covid-19 nu are, în general, complicații majore pentru pacienții tineri, în cazul vârstnicilor care suferă de afecțiuni asociate, aceasta ar putea fi fatală. Este, așadar, necesară distanțarea socială pentru o perioadă, pentru a îi proteja pe cei mai vulnerabili dintre noi.

Medicii epidemiologi se tem de îmbolnăvirea simultană a multor pacienți, care ar fi copleșitoare pentru sistemul nostru medical, care nu este deloc pregătit pentru tratarea unor mii de cazuri de Covid-19 simultan. Așadar, cu toții ar trebui să renunțăm, pentru o perioadă, la interacțiunile cu cei din jur, pentru prevenirea răspândirii noului coronavirus.

În cazurile în care carantina sau autoizolarea nu sunt obligatorii, ar fi bine totuși ca oamenii să păstreze o anumită distanță, atunci când intră în contact cu alte persoane. Lucratul de acasă, evitarea locurilor aglomerate și a vizitelor între prieteni sunt strategii de distanțare socială, al cărei rol este de a reduce numărul de persoane infectate cu noul coronavirus.

Ce impact psihologic poate avea distanțarea socială

În primul rând, persoana care face eforturi pentru a menține o distanță socială va avea tendința să se simtă izolată, singură, abandonată. Apoi, pot apărea furia și frustrările, din cauză că aceste restricții îți modifică total viața.

O altă consecință a distanțării sociale poate fi, în unele cazuri, instalarea anxietății și poate chiar și apariția atacurilor de panică. Persoanele în vârstă, care nu mai sunt vizitate de copii sau nepoți din cauza recomandărilor cu privire la distanțarea socială pot dezolta probleme precum depresia.

Pe lângă distanța socială, care ne modifică în mod evident viețile, știrile și panica din mass-media, precum și îngrijorarea celor dragi, contribuie, de asemenea, la instalarea tristeții și a tulburărilor depresive ori anxioase. De aceea este important ca, în ciuda distanței păstrate, să menținem relațiile cu cei dragi cel puțin la fel de apropiate în această perioadă. Putem face asta prin telefoane mai dese, dar și prin apeluri video. Totodată, ar fi bine să încercăm să urmărim jurnalele de știri de la televizor cu măsură – ne putem limita la unul pe zi, care să ne furnizeze informațiile de ultimă oră. În rest, specialiștii ne recomandă să ne dedicăm timpul liber unor activități relaxante precum cititul, vizionarea filmelor, îngrijirii plantelor ori gătitului.

Cât de departe ar trebui să mergi pentru a menține distanța socială?

Dacă ai înțeles importanța reducerii contactului cu alte persoane, ar trebui să știi ca este, de asemenea, important și să încerci să îți menții obiceiurile și stilul de viață cât mai aproape de cel pe care îl aveai înainte de declanșarea pandemiei de Covid-19. Altfel, autoizolarea te va frustra atat de tare, încât vei dezvolta o serie de probleme din cauza ei.

Însă poți încerca să îți menții stilul de viață adaptând activitățile pe care le desfășurai înainte de contextul acesta. De exemplu, dacă obișnuiai să mergi dimineața la sala de fitness, îți poți începe încă ziua cu o sesiune de sport, însă la tine acasă, în sufragerie. Poți folosi tutoriale de pe Youtube ori diverse aplicații pentru a primi sfaturi cu privire la antrenamentul tău.

Dacă îți plăcea să îți închei ziua cu o sesiune de yoga la studioul de la tine din cartier, e bine să știi că multe cursuri de yoga s-au mutat în online. Așadar, poți participa la o sesiune cu instructorul tău preferat, însă din confortul propriei case.

Bineînțeles, va trebui să mergi în continuare la cumpărături, pentru că ai nevoie de alimente, dar și de produse consumabile. Nu înseamnă că trebuie să renunți la acest obicei, ci că trebuie să îl modifici, astfel încât să fii mai puțin expus riscului de contaminare. Poți face asta mergând la cumpărături noaptea, în magazinele non-stop, astfel încât să eviți aglomerația. Mai mult decât atât, multe supermarketuri îți oferă posibilitatea de a face cumpărături online, ferindu-te astfel de multe interacțiuni cu alte persoane.

Menținerea unui echilibru în orice facem este necesară, dacă ne dorim să rămânem la rândul nostru echilibrați din punct de vedere psihologic. Dacă simți că izolarea te copleșește și ai nevoie de ajutor, poți încerca terapie online sau prin telefon. Dacă nu ai deja un psiholog la care mergi în mod regulat, iar bugetul nu îți permite să faci terapie online, poți suna gratuit la Helpline-ul Anti-Anxietate: 0374.456.420. Îți vor răspune, indiferent de oră, specialiști în domeniul psihologiei, care îți vor oferi sprijinul necesar în funcție de un protocol specific pentru anxietatea generată de pandemia de Covid-19.

Poți discuta despre temerile tale și cu o persoană din familie. Mama, sora sau o prietenă foarte apropiată pot fi persoanele care reușesc să te liniștească în ciuda distanței fizice dintre voi.

Îmbărbătează-te și amintește-ți că este doar o perioadă mai grea, pe care împreună vom reuși să o depășim. Respectă regulile de igienă, autoizolează-te pentru 14 zile dacă ai intrat în contact cu o persoană diagnosticată cu Covid-19 sau dacă te-ai întors recent din altă țară, stai în casă, dacă te simți rău, și sună-ți medicul, nu merge la spital, și vei fi de mare ajutor, reducând riscul de răspândire a acestui nou coronavirus. Este recomandat să stai cât mai mult acasă și sdacă nu prezinți simptome și nu ai luat contact cu vreo persoană care suferă de Covid-19, atât pentru binele tău, cât și pentru cel al oamenilor dragi.

Află dacă ești pregătit să faci față pandemiei de coronavirus. Începe quiz-ul.