Vrei să știi ce sunt lipidele și de ce organismul are nevoie de ele? Află tot ce trebuie să știi despre aceste substanțe, începând de la modul în care acestea acționează și până la cele mai sănătoase surse de lipide!

Lipidele sunt extrem de importante și fac parte din alimentația sănătoasă, fiind folosite atât pentru energie, cât și pe post de component al membranei celulare. Ele sunt formate din molecule de carbon, hidrogen și atomi de oxigen și pot fi clasificate astfel:

  • grăsimi: se solidifică la temperatura camerei (untul, untura);
  • uleiuri: sunt lichide la temperatura camerei (uleiurile vegetale, uleiul de pește). 

Ce sunt lipidele și de ce are organismul nevoie de ele

În primul rând, fiecare celulă din organism are o membrană alcătuită din lipide. De asemenea, unii hormoni sunt făcuți cu ajutorul colesterolului, care face parte din categoria lipidelor. Printre acești hormoni se numără: progesteronul, estrogenul și testosteronul. În al doilea rând, lipidele sunt surse valoroase de energie. 

Așadar, ai înțeles că lipidele trebuie să facă parte din dieta ta. Ceea ce este la fel de important de menționat e că nu trebuie să consumi o cantitate prea mare de lipide, întrucât acestea sunt depozitate în organism, dacă acesta nu are nevoie de ele, iar așa apar depozitele de grăsime și crește numărul de kilograme. 

Alte roluri pe care le au lipidele în corp:

  • contribuie la digestie, făcând parte din procesul de secreție a acidului biliar în stomac, despre care știm că este esențial pentru dizolvarea grăsimilor din alimentele consumate;
  • au și rol protector, acestea alcătuind un strat de grăsime sub piele, astfel încât temperatura corpului să poată fi reglată și menținută. 

Clasificarea lipidelor

Lipidele pot fi împărțite în 3 mari categorii:

1. Trigliceride

Sunt lipidele obținute din surse alimentare grase, cum ar fi uleiurile, grăsimile animale sau untul. Acestea sunt benefice pentru organism, alcătuind un strat protector în jurul organelor vitale, cu scopul de a le proteja. Când caloriile pe care nu le consumi se transformă în trigliceride, acestea sunt depozitate de organism pentru a fi folosite la nevoie. Însă dacă în mod regulat consumul caloric depășește nevoile corpului, atunci nivelul de trigliceride din organism crește prea mult și există riscuri pentru sănătate. 

2. Steroizi

Acest tip de lipide include și colesterolul, care contribuie la producția de hormoni precum estrogenul, testosteronul și chiar adrenalina și cortizolul. Colesterolul este folosit și pentru repararea celulelor, precum și pentru formarea unor noi celule. Însă la fel ca și în cazul trigliceridelor, dacă nivelul acestuia depășește valorile normale, pot apărea probleme, întrucât este depozitat sub formă de placă la nivelul arterelor. De aceea colesterolul crescut crește riscul de afecțiuni cardiovasculare.

3. Fosfolipide

Derivate ale trigliceridelor, fosfolipidele sunt diferite din punct de vedere molecular. Jumătate din fiecare moleculă este solubilă în apă, iar cealaltă jumătate nu este. Așadar, acestea creează un înveliș dublu al celulelor, oferindu-le protecție. 

Când devin lipidele periculoase?

Dacă lipidele din organism ating valori prea mari, crește riscul de afecțiuni cardiovasculare, de aceea este bine să monitorizăm prin analize de sânge specifice. Concret, profilul lipidic este cel care va dezvălui starea pacientului din acest punct de vedere. Acesta monitorizează colesterolul total, colesterolul HDL, colesterolul LDL, dar și nivelul trigliceridelor. 

Când medicul observă valori peste medie ale lipidelor, poate recomanda un stil de viață mai sănătos, însă poate considera necesară și administrarea unui tratament medicamentos. 

Surse alimentare de grăsimi sănătoase 

Alege să oferi organismului cantitatea de lipide de care are nevoie din surse sănătoase. Iată ce alimente bogate în grăsimi recomandă nutriționiștii:

  • avocado;
  • ouă;
  • ulei de pește, ulei de măsline, alte uleiuri vegetale (în special cele obținute prin presarea la rece);
  • pește gras – somon, macrou, sardine, hering, ton;
  • semințe de in, semințe de chia;
  • nuci;
  • măsline;
  • tofu;
  • iaurt

Surse nesănătoase de lipide, pe care să le eviți

Dacă grăsimile mononesaturate și cele polinesaturate sunt sănătoase și au o mulțime de efecte benefice pentru organism, grăsimile saturate și cele trans sunt extrem de nesănătoase și este indicat să le eviți sau măcar să limitezi consumul acestora. Acestea se regăsesc, de cele mai multe ori, în formă solidă la temperatura camerei – de pildă, untura și untul. 

Grăsimile trans se regăsesc adesea în alimentele consumate sub denumirea de “uleiuri parțial hidrogenate” și sunt foarte nesănătoase, de aceea ar fi bine să le evităm atunci când avem această posibilitate. Următoarele alimente conțin grăsimi trans:

  • alimentele congelate;
  • semipreparatele;
  • produsele de patiserie;
  • margarina;
  • produsele de cofetărie. 

Lipidele trebuie să se regăsească în orice dietă echilibrată, însă ideal ar fi să fie vorba despre unele care provin din surse sănătoase. De asemenea, cantitatea de lipide consumate nu trebuie să fie foarte mare, pentru că altfel pot apărea depozitele, care duc la îngrășare și favorizează totodată diverse afecțiuni. Acum, că ai aflat ce sunt lipidele, știi cât de important este să îți faci profilul lipidic anual :-).