Ceaiul de cătină se prepară atât din fructele, cât și din frunzele arborelui de cătină, acesta fiind un renumit aliat pentru sistemul imunitar, dar și remediu pentru o serie de afecțiuni. Iată ce beneficii pentru sănătate are consumul de ceai de cătină, dar și cum să îl prepari ca la carte!

Beneficiile ceaiului de cătină

Cătina este recomandată adesea pentru susținerea sistemului imunitar, mai ales în sezonul gripelor și al răcelilor. Iată câteva motive pentru care să consumi acest tip de ceai în mod regulat!

Fortifică sistemul imunitar

Cătina are un conținut ridicat de vitamina C, dar și de vitaminele E și A. Mai mult decât atât, în cătină se regăsesc și o serie de antioxidanți și acizi grași Omega, așa că nu este de mirare că ceaiul de cătină are abilitatea de a întări sistemul imunitar, protejând organismul de virusuri și bacterii.

Este un expectorant natural foarte eficient

Tusea productivă poate fi ameliorată și cu ceai de cătină, bineînțeles consumat în paralel cu tratamentul recomandat de medic. Aceasta reușește să înmoaie secrețiile, facilitând astfel eliminarea acestora. Dacă ești răcit și tusea îți dă bătăi de cap, încearcă să bei măcar un ceai de cătină pe zi.

Este benefic pentru ficat

O ceașcă de ceai de cătină pe zi este benefică și pentru persoanele care suferă de afecțiuni hepatice. Asta pentru că acesta conține vitamina E și carotenoizi, care protejează celulele hepatice.

Protejează inima

Infuzia de cătină este recomandată și persoanelor cu afecțiuni cardiace, datorită conținutului bogat de antixoidanți, despre care se știe că pot reduce riscurile cardiovasculare. Mai mult decât atât, cătina ar putea să reducă și nivelul de colesterol din sânge, însă sunt necesare cercetări suplimentare pe această temă.

Îmbunătățește digestia

Ceaiurile sunt bune pentru stomac, ameliorând crampele, corectând aciditatea crescută și contribuind la reglarea tranzitului intestinal. Ceaiul de cătină poate ameliora suferințele digestive.

Ceai de cătină pentru slăbit

Un efect mai puțin cunoscut al ceaiului de cătină constă în accelerarea procesului de scădere în greutate. Cătina conține acizi grași Omega 7, care stimulează organismul să ardă grăsimile și împiedică totodată acumularea unor noi depozite. Mai mult decât atât, cercetările sugerează că Omega 7 are un efect benefic și asupra apetitului, oferind senzația de sațietate. Așadar, dacă ești la cură de slăbire, o ceșcuță de ceai de cătină pe zi îți poate ușura misiunea.

Ceai de cătină pentru copii

Ceaiul de cătină este recomandat și pentru copii, mai ales în timpul infecțiilor respiratorii. Asta pentru că susține sistemul imunitar și totodată ajută la curățarea căilor respiratorii. Întrucât cătina conține și vitamine din complexul B, acest ceai poate fi de ajutor și în perioadele de convalescență.

Rețetă de ceai de cătină

ceai_de_catina

Foto: Pinterest

Ingrediente 2 cești:

  • 100 g de cătină;
  • 2 bețe de scorțișoară;
  • 500 ml de apă;
  • 2 lingurițe de miere.

Mod de preparare:

  1. Spală bine cătina, scurge-o și așaz-o într-un ceainic. Pasează boabele de cătină cu o furculiță, astfel încât să facilitezi eliberarea sucurilor. Adaugă cele 2 bețe de scorțișoară.
  2. Între timp, pune apa la fiert, iar după ce clocotește, toarn-o peste boabele de cătină din ceainic. Acoperă cu capacul, apoi lasă 5 minute.
  3. Strecoară ceaiul, pune-l în cești și îndulcește-l cu miere. Se poate consuma atât fierbinte, cât și rece.

Opțional, ceaiul poate fi aromatizat cu felii de măr, coajă de portocală, coajă de lămâie, anason stelat sau frunze de mentă.

Reacții adverse la ceaiul de cătină

Ceaiul de cătină este, în general, sigur și nu cauzează efecte adverse. Sunt însă și situații în care acesta poate declanșa unele reacții adverse.

De pildă, persoanele care au probleme cu coagularea sângelui ar trebui să evite consumul de cătină în cantități mari pentru că aceasta încetinește și mai mult procesul de coagulare a sângelui. De asemenea, înainte cu câteva zile de intervențiile chirurgicale se recomandă evitarea consumului de cătină din același motiv.

Nu se recomandă consumul infuziei de cătină în scopuri medicinale femeilor însărcinate sau care alăptează. Asta pentru că nu se cunosc efectele acestuia asupra sarcinii și copilului.

Poți consuma ceai de cătină pentru a te bucura de beneficiile sale, mai ales în această perioadă în care cu toții ne dorim să ne protejăm de virozele respiratorii și de gripe. Ideal ar fi să ai fructe proaspete sau congelate de cătină pentru a prepara un asemenea ceai, însă la fel de bine poți prepara ceaiul și cu cătină uscată, pe care o găsești cu ușurință în comerț.

Dacă observi unele efecte adverse, oprește consumul de ceai și mergi la medic, pentru a te asigura că nu este vorba despre alte probleme de sănătate.