O ceașcă de ceai de cimbru poate face minuni pentru sănătate. Află ce afecțiuni poți trata cu acest ceai, dar și cum să îl prepari, dacă vrei să fie eficient!

Cimbrul este un condiment folosit adesea în preparatele tradiționale românești precum sarmalele. Însă această plantă poate fi folosită și sub formă de infuzie, atât intern, cât și extern, pentru tratarea unor afecțiuni.

Frunzele plantei de cimbru conțin vitamine, minerale și alți antioxidanți din belșug. Printre acestea se numără și potasiul, manganul, calciul, fierul ori seleniul. Acestora se datorează, în mare parte, efectele vindecătoare ale cimbrului. Antioxidanții din frunzele cimbrului combat radicalii liberi, reducând astfel stresul oxidativ și totodată riscul de îmbolnăvire.

Mai mult decât atât însă, cimbrul conține și timol, un ulei esențial cu proprietăți antifungice și antiseptice.

Beneficiile ceaiului de cimbru

Cimbrul face parte din aceeași familie ca menta și are efecte benefice în tratarea multor afecțiuni, printre care bolile respiratorii, problemele gastrointestinale, constipația, insomniile și crampele menstruale. Iată ce beneficii are cimbrul pentru sănătate!

Calmează tusea. Ceaiul de cimbru poate fi băut pentru ameliorarea durerilor în gât și pentru tratarea tusei în bronșitele acute și nu numai.

Reduce apetitul. Dacă ții o cură de slăbire, fă-ți un obicei din a bea o ceașcă de ceai de cimbru zilnic, pentru suprimarea apetitului. Acest ceai nu numai că înlătură senzația de foame, însă totodată conține substanțe nutritive care accelerează metabolismul și favorizează scăderea în greutate. Metabolismul are rolul de a transforma hrana consumată în energie, iar ceaiul de cimbru are abilitatea de a grăbi procesul de ardere a grăsimilor.

Ameliorează crampele menstruale. În perioada dificilă a lunii, femeile pot folosi ceaiul de cimbru pentru calmarea durerilor menstruale. Acesta are efecte antispasmodice, ceea ce înseamnă că reduce crampele abdominale.

Stimulează sistemul imunitar. Datorită conținutului ridicat de vitamina C, dar și A, cimbrul este un aliat de nădejde al imunității organismului. Totodată, acesta conține și cupru, fier, mangan și fibre.

Îmbunătățește starea de spirit. Cimbrul conține carvacrol – o substanță activă care are efect relaxant. De aceea, atunci când bei o ceașcă de ceai de cimbru simți cum starea de spirit ți se îmbunătățește considerabil.

Rezolvă problemele gastrointestinale. Ceaiul de cimbru poate fi folosit pentru ameliorarea stării de greață, a durerilor de stomac, a constipației, precum și pentru combaterea balonării. Având și efect antibacterian, dar și proprietăți calmante, cimbrul te poate ajuta să scapi de virusurile ori bacteriile care se regăsesc la nivelul sistemului digestiv.

Combate bacteriile. Oamenii de știință au descoperit că cimbrul are proprietăți antibacteriene, fiind eficient mai ales în lupta împotriva E.coli.

Reduce inflamația din organism. Timolul, adică substanța activă din cimbru, poate inhiba procesul inflamator din corp.

Ameliorează durerile specifice fibromialgiei. Această boală este caracterizată de durerile cronice care apar, fără o cauză cunoscută, în diverse zone ale corpului. Cu ajutorul proprietăților antireumatice ale ceaiului preparat din frunze de cimbru, poți ameliora aceste dureri. Consultă-te cu medicul tău înainte de a folosi cimbrul în scop terapeutic pentru fibromialgie. Acesta îți va face recomandările necesare.

Calmează pruritul cauzat de înțepăturile de insecte. Leziunile apărute în urma ciupiturilor de țânțari, a înțepăturilor de viespe ori a mușcăturii de păianjen sunt adesea însoțite de prurit și înroșirea zonei afectate. Prin folosirea cutanată a infuziei de cimbru poți calma aceste simptome, grăbind vindecarea pielii.

Cum să prepari ceai din frunze de cimbru

Ingrediente:

  • 2 lingurițe de frunze de cimbru uscate
  • 2 căni de apă plată
  • miere, după gust (se poate folosi și alt îndulcitor natural)

Mod de preparare:

  1. Pune apa la fiert. După ce începe să clocotească, pune frunzele de cimbru în ea.
  2. Acoperă recipientul în care ai preparat ceaiul, oprește focul și lasă ceaiul să se așeze.
  3. La final, strecoară ceaiul și șervește-l fie ca atare, fie îndulcit după bunul plac.

Pont: poți aromatiza ceaiul cu felii de citrice, dar și cu fructe proaspete, mai ales dacă alegi să îl servești după răcire.

Poți consuma ceai de cimbru zilnic, însă oprește-te la cel mult 2 cești pe zi. Femeile însărcinate sau care alăptează nu ar trebui să consume acest tip de ceai pentru că pot să apară efecte nedorite.

Efecte adverse ale ceaiului de cimbru

Cu toate că cimbrul are o mulțime de efecte benefice, sunt și situații în care apar efecte nedorite în urma consumului acestui tip de ceai.

Greața este un efect advers des întâlnit în cazul consumului abuziv de ceai de cimbru. Amețelile, durerile de cap, vărsăturile și durerea de stomac pot însoți greața care apare pe fondul consumului de ceai. De aceea este bine să limitezi consumul la cel mult 2 cești pe zi.

Și reacțiile alergice pot apărea în urma consumului acestui ceai. Dacă știi că ai alergie la rozmarin, mentă sau oregano, sunt șanse mari să ai și la cimbru. Erupțiile cutanate, durerea în piept și dificultățile respiratorii sunt cele mai frecvente reacții alergice întâlnite în acest caz. Dacă ai asemenea probleme după ce bei ceai de cimbru, apelează la ajutor de specialitate și oprește consumul.

Avortul spontan se regăsește și el pe lista efectelor adverse ale consumului de ceai de cimbru, de aceea acest ceai este contraindicat în sarcină.

Pacienții care suferă de afecțiuni cardiace ar trebui, de asemenea, să limiteze consumul de ceai de cimbru pentru că pot avea parte de efecte neplăcute ale acestuia.

Dacă observi apariția unor simptome ciudate după ce consumi ceai de cimbru, oprește administrarea acestuia și mergi la medic. Este posibil să fie vorba despre efecte adverse la acest ceai, dar poate fi vorba și despre alte probleme de sănătate, iar medicul este cel în măsură să te lămurească.

Ceaiul de cimbru are o mulțime de efecte benefice, iar pentru a te bucura din plin de acestea, este indicat să consumi 1 ceașcă de ceai pe zi, maximum 2.