Când vine vorba de comunicare, de cele mai multe ori ne bazăm pe limbaj, dar nu este singura formă prin care dezvăluim ce gândim. Tonul vocii, expresiile faciale, contactul vizual şi postura sunt alte elemente care transmit, uneori, mai mult decât o fac cuvintele. Dacă reuşeşti să aliniezi vorbele şi gesturile, vei reuşi să dai mai multă greutate mesajului tău şi să îi convingi mai uşor pe cei din jur, în caz contrar, însă, informaţiile tale s-ar putea pierde.

Ce este comunicarea nonverbală

Există trei elemente principale ale comunicării nonverbale la care trebuie să fii atent: aspect, limbajul corpului şi sunetele pe care le faci.

  1. Nu te gândi că doar aspectul tău contează, ci şi împrejurările în care te afli. Atunci când te adresezi cuiva, indiferent că vorbim despre un grup sau o singură persoană, eşti influenţat şi de mediul înconjurător, care transmite stimuli nonverbali ce îţi afectează atitudinea şi emoţiile. Procesul este valabil şi invers. Aşa se face că hainele pe care le porţi, cosmeticele pe care le foloseşti, înălţimea ta îl fac pe ascultător să îşi formeze o părere despre ocupaţia pe care o ai, nivelul socio-economic, competenţă etc.
  2. Limbajul trupului şi mai ales expresiile faciale pot oferi informaţii importante, ce nu se regăsesc şi în cuvintele pe care le spui. Astfel, atunci când vrei să ascunzi ceva, de exemplu, privirea ta s-ar putea să transmită îngrijorare şi să te dea de gol. Postura şi gesturile pe care le faci sunt, de asemenea, valoroase. O persoană care se apleacă spre tine şi te ascultă vrea să îţi arate că este interesată sau, dimpotrivă, poate să facă mişcări care transmit dezinteres, aşa că este important să fii atent la fiecare detaliu.
  3. Sunetele pe care le faci au, de asemenea, impact asupra mesajului pe care îl spui. Tonul, volumul vocii îl fac pe ascultătorul tău să tragă concluzii şi să decidă cum va asimila cele spuse de tine. Şi tăcerea este o formă de comunicare nonverbală, aşa că nu o ignora niciodată. Este vorba fie despre o lipsă de înţelegere a celor pe care le spui, fie de o atitudine ostilă faţă de tine.

Cum să îmbunătăţeşti comunicarea nonverbală

Comunicarea nonverbală te poate ajuta atât în viaţa personală, cât şi în cea profesională, aşa că ai toate motivele să afli cum o poţi folosi în avantajul tău.

1. Fii atent la semnalele nonverbale

Oamenii comunică în numeroase feluri, aşa că nu ignora niciodată gesturile, postura, mişcările corpului, tonul vocii şi contactul vizual. Toate aceste lucruri te ajută să citeşti printre cuvinte şi să îţi îmbunătăţeşti aptitudinile nonverbale.

2. Caută neconcordanţe în comportament

S-ar putea ca uneori gesturile unei persoane să nu coincidă cu ce spune aceasta. De exemplu, când cineva dezvăluie că este fericit, dar se uită în pământ, vei înţelege că trece, de fapt, printr-un moment greu. Cercetătorii susţin că atunci când cuvintele nu se potrivesc cu semnalele nonverbale, oamenii sunt mai atenţi la expresii faciale şi gesturi şi ignoră cuvintele.

3. Concentrează-te pe tonul vocii

Tonul vocii poate transmite entuziasm, dezamăgire sau chiar furie, aşa că fii atent la el, atunci când vorbeşti şi asigură-te că este adaptat cuvintelor tale. Dacă vrei să arăţi interes pentru ceva, de exemplu, foloseşte un ton animat, pentru că te va ajuta să îi faci şi pe ceilalţi interesaţi de ce ai de spus.

4. Foloseşte contact vizual

Atunci când nu îţi priveşti interlocutorul în ochi, îi transmiţi faptul că încerci să ascunzi ceva. Ai grijă, însă, să nu exagerezi, pentru că prea mult contact vizual poate intimida. Experţii recomandă să te uiţi fix la celălalt pentru cel mult cinci secunde, după care să îţi schimbi privirea. De asemenea, contactul vizual trebuie să fie natural şi confortabil pentru ambele persoane care participă la discuţie.

5. Pune întrebări

Dacă limbajul nonverbal al unei persoane te pune pe gânduri şi îţi transmite mesaje mixte, este indicat să adresezi întrebări. O idee bună este să reinterpretezi ce ai auzit: “deci ce încerci să spui este că…”

Uneori, întrebările te ajută să clarifici o situaţie şi să înţelegi mai bine ce vrea să îţi spună interlocutorul.

6. Foloseşte semnalele nonverbale pentru a face comunicarea mai puternică

Comunicarea nonverbală te ajută să dai greutate mesajului pe care vrei să îl transmiţi. Dacă vrei să pari încrezător, de exemplu, este indicat să stai drept, cu umerii uşor în spate şi să îţi sprijini greutatea pe ambele picioare.

7. Priveşte toate semnalele transmise

Dacă vrei să înţelegi foarte bine ce vor ceilalţi să îţi spună, este indicat să fii atent la toate semnalele nonverbale. Un singur gest poate însemna foarte multe lucruri sau nimic. Cheia este să priveşti imaginea de ansamblu şi să vezi cum se potriveşte în mesajul pe care îl primeşti.

8. Ţine cont de context

Când comunici cu ceilalţi, este întotdeauna important să iei în calcul şi contextul în care te afli. Limbajul nonverbal pe care îl foloseşti la muncă este diferit de cel de dintr-un mediu informal. Încearcă să îl adaptezi mediului în care te afli.

Comunicarea nonverbală este esenţială şi te ajută să te faci înţeles mai bine de ceilalţi şi să nu te laşi manipulat. Ţine cont de aceste trucuri şi niciun semnal nu va mai trece pe lângă tine neobservat.