Pe măsură ce numărul cazurilor de Covid-19 crește pe teritoriul României, tot mai multe informații incorecte sunt vehiculate. În această perioadă, informarea corectă este esențială, pentru a sta departe de pericol și a-i proteja pe cei din jurul tău. Sunt extrem de multe surse de știri despre pandemia de coronavirus, așa că este important să îți alegi sursele cu grijă. Paginile de Facebook ale Ministerului de Interne și Ministerului Sănătății, dar și site-ul datelazi.ro, transmit zilnic update-uri legate de numărul de cazuri și de situația din Romnânia. Dacă vrei o sursă de informare echilibrată, care să te țină la curent cu situația din timpul pandemiei,  accesează site-ul stirioficiale.ro, iar dacă nu știi ce trebuie să faci în această perioadă, ai site-ul cetrebuiesafac.ro.

Și pentru că știi, deja, de unde trebuie să te informezi, află cum te poți proteja, cu adevărat, de noul coronavirus, ce te sfătuiesc psihologii să faci pentru a îți păstra calmul, precum și cum să faci față perioadei de carantină, chiar dacă suferi de anxietate sau alte tulburări psihice!

Cum te protejezi de coronavirus: 6 sfaturi de la OMS

Organizația Mondială a Sănătății a alcătuit un set de sfaturi care te vor ajuta să ții la distanță noul coronavirus:

  1. Spală-ți mâinile cu apă și săpun ori de câte ori ai ocazia. Dacă nu ai această posibilitate, folosește un dezinfectant pe bază de alcool (cu o concentrație de cel puțin 60%) pentru a omorî virusurile de pe mâinile tale.
  2. Menține o distanță de cel puțin 1 metru de orice persoană care tușește, strănută sau are manifestări specifice unei gripe.
  3. Evită să îți atingi ochii, nasul și gura, pentru că mâinile pot lua virusuri de pe diverse suprafețe și astfel le-ai introduce în corp.
  4. Acoperă-ți gura cu un șervețel sau cu interiorul cotului ori de câte ori tușești sau strănuți. Șervețelul îl vei arunca imediat.
  5. Dacă ai febră, tușești și ai probleme respiratorii, sună la 112. Până la sosirea ambulanței, limitează contactul cu persoanele din jur.
  6. Respectă recomandările făcute de medici și de autorități. Numai așa vei reuși să te protejezi pe tine, dar și să îi protejezi pe cei din jur, de Covid-19. Dacă ai planificată o vacanță într-un dintre zonele considerată ca fiind riscantă, e bine să o anulezi. Dacă mergi în zone neafectate de coronavirus, respectă, totuși, regulile de igienă și recomandările autorităților. Mai multe despre vacanța în timpul epidemiei de coronavirus poți citi aici.

5 greșeli care accelerează răspândirea coronavirusului

Fiecare dintre noi poate contribui, fără să își dea seama, la răspândirea noului coronavirus. Iată ce greșeli accelerează răspândirea acestui virus:

  1. Persoanele bolnave nu stau în carantină. Chiar dacă ai simptome blânde de răceală și nu știi încă dacă este sau nu vorba despre Covid-19, în această perioadă este indicat să te autoizolezi la domiciliu. Consultă-te cu medicul de familie telefonic, pentru a reduce riscul de infectare a altor persoane, în cazul în care ești infectat, fără să știi, cu noul coronavirus.
  2. Oamenii cred în teorii ale conspirației, nu în specialiștii în domeniu. În social media se vehiculează tot felul de teorii ale conspirației, așa că ai mare grijă de unde îți iei informația. Dacă alegi să crezi în aceste teorii, vei neglija măsurile de protecție și vei contribui la răspândirea coronavirusului.
  3. Pacienții bolnavi folosesc remedii naturiste. Persoanele care prezintă simptome precum febra și tusea seacă în această perioadă ar trebui, înainte de toate, să apeleze la ajutor medical. Dacă ignori riscul de infectare cu noul coronavirus și preferi să folosești remedii naturiste, este posibil ca în această perioadă să infectezi persoane din jur.
  4. Nu se respectă regulile de igienă. Specialiștii din domeniul medical ne recomandă să respectăm regulile de igienă pentru limitarea transmiterii Covid-19:
  • Evită contactul cu persoanele bolnave;
  • Stai acasă dacă ești bolnav;
  • Dezinfectează frecvent obiectele și suprafețele cu care intri în contact, cu ajutorul unui dezinfectant pe bază de alcool;
  • Poartă o mască chirurgicală, dacă ai simptome specifice Covid-19 și trebuie să ieși afară;
  • Spală-te pe mâini cu apă și săpun preț de cel puțin 20 de secunde sau curăță mâinile cu un dezinfectant cu cel puțin 60% alcool.
  1. Oamenii cumpără cantități prea mari de măști chirurgicale. Specialiștii au anunțat, deja, că măștile chirurgicale nu protejează persoanele sănătoase și că trebuie purtate numai de cei care sunt infectați deja. Cumpărând cantități prea mari de măști chirurgicale, oamenii termină rapid stocurile din farmacii, iar bolnavii care chiar au nevoie și ar trebui să poarte nu mai au la dispoziție.

Coronavirus, gripă sau o simplă raceala? Cum faci diferența

Covid-19, gripa și răceala pot avea unele simptome în comun. Toate trei sunt infecții virale, care se transmit de la o persoană la alta prin mici particule de salivă (tuse, străut) și afectează sistemul respirator.

Răceala cauzează, de obicei, durere în gât, congestie nazală și o tuse ușoară. Pot apărea și febra și durerile de cap, însă după câteva zile, pacientul își revine.

Pe de altă parte, însă, gripa are un debut mult mai brusc și simptome agresive precum durerile articulare și musculare, durerea de cap, tusea seacă, răgușeala, dar și febra mare. Gripa se poate ameliora în 1-2 săptămâni.

Covid-19 se manifestă prin tuse seacă fără durere în gât sau congestie nazală, probleme respiratorii, febră mare, dureri musculare și oboseală accentuată. În cazuri mai rare, apar și diareea, durerile de cap sau sputa.

Întrucât este foarte greu de identificat Covid-19, mai ales în faza incipientă a bolii, este recomandat ca pacienții care fac febră și prezintă simptome specifice gripei să apeleze la ajutor de specialitate. Medicul va recolta analize și astfel se va afla dacă este vorba despre o infecție cu noul coronavirus, o gripă sau o răceală mai puternică.

10 mituri despre coronavirus pe care să NU le crezi

Pe internet circulă o serie de mituri despre coronavirus, care pot avea efecte negative, dacă sunt luate în seamă. Specialiștii de la OMS (n.r. Organizația Mondială pentru Sănătate) vin cu argumente științifice, pentru a te convinge să nu le crezi:

1.Temperaturile scăzute pot ucide noul coronavirus – FALS! Nu există nicio dovadă științifică în acest sens. Temperatura normală a corpului este de 36,5 – 37 grade Celsius, indiferent de temperatura de afară. Cea mai eficientă metodă de a te proteja de acest coronavirus constă în spălarea și dezinfectarea frecventă a mâinilor, cu apă și săpun ori cu dezinfectant pe bază de alcool.

2. O baie fierbinte în cadă împiedică infectarea cu coronavirus – Fals! Nu te poți feri de Covid-19 cu băi și dușuri fierbinți. Cea mai eficientă metodă de protecție este spălarea frecventă a mâinilor. În acest fel, îndepărtezi virusurile cu care intri în contact și eviți infectarea care se poate face prin atingerea ochilor, gurii sau nasului cu mâna.

3. Noul coronavirus poate fi transmis prin folosirea unor obiecte care provin din China – Fals! Chiar dacă noul coronavirus poate să reziste pe suprafețe între 24 de ore și câteva zile, sunt șanse mici ca acesta să reziste pe suprafețe, după ce este transportat pe distanțe lungi și expus la diferite temperaturi și condiții de mediu. Poți folosi, însă, dezinfectant ori de câte ori ai dubii cu privire la anumite suprafețe. După ce dezinfectezi obiectul cu pricina, spală-te pe mâini cu apă și cu săpun sau curăță-te cu un dezinfectant pe bază de alcool.

4. Aparatul de uscat mâinile poate ucide noul coronavirus – Fals! Aparatul de uscat mâinile nu are niciun efect asupra noului coronavirus. Pentru a te proteja, trebuie să îți speli și dezinfectezi mâinile în mod constant. Pentru a usca mâinile după ce le speli, e bine să folosești șervețele de hârtie.

5. Lămpile cu UV pot ucide noul coronavirus – Fals! Lămpile UV nu ar trebui să fie folosite pentru sterilizarea mâinilor, mai ales pentru că pot cauza iritații ale pielii. Apa și săpunul sunt eficiente în acest sens, la fel și dezinfectantul pe bază de alcool.

6. Scannerul termic poate identifica persoanele infectate cu noul coronavirus – Fals! Acesta este eficient numai în detectarea persoanelor care au deja febră din cauza coronavirusului, însă dacă este vorba despre un pacient asimptomatic, scannerul termic nu este de niciun ajutor. Organismul dezvoltă febră abia la un interval de 2-8 zile de la infectarea cu acest virus.

7. Curățarea cu alcool sau clor a întregului corp poate ucide noul coronavirus – Fals! Odată ce virusul pătrunde în corp, nu te ajută cu nimic să aplici pe piele alcool sau clor, mai ales că aceste substanțe pot produce arsuri la nivelul pielii.

8. Noul coronavirus poate fi transmis de animalele de companie – Fals! Nu există nicio dovadă științifică potrivit căreia animalele de companie ar putea fi infectate cu acest virus nou. Oricum, este recomandat să îți speli bine mâinile cu apă și săpun după ce intri în contact cu animlalele de companie, pentru a te feri de bacterii comune precum E. coli și Salmonella, care sunt transmise cu ușurință de la animal la om.

9. Vaccinul împotriva pneumoniei te poate proteja de noul coronavirus – Fals! Vaccinul împotriva pneumoniei existent pe piață nu te poate proteja de noul virus, acesta fiind diferit. Oamenii de știință lucrează la crearea unui vaccin personalizat pentru noul coronavirus. Se recomandă însă vaccinarea împotriva gripei obișnuite, astfel încât să se evite supraaglomerarea spitalelor în plin sezon al gripei.

10. Curățarea nasului cu soluție salină poate preveni infecția cu noul coronavirus – Fals! Nu există nicio dovadă care să confirme acest efect al soluției saline.

Coronavirus în Romania: impactul carantinei asupra sănătății psihice 

Carantina este măsura profilactică utilizată în cazul izbucnirii unei boli contagioase cu caracter epidemic, așa cum este Covid-19, boala cauzată de noul coronavirus

Potrivit Ministerului Sănătății din România, carantina se insistuie pentru toate persoanele asimptomatice care se întorc din zone cu transmitere comunitară extinsă a coronaviruslui, așa cum sunt regiunile din Italia, precum și unele zone din China, Iran sau Coreea de Sud. Carantina durează 14 zile și este organizată în spații special amenajate, pe care autoritățile locale și Direcția de Sănătate Publică (DSP) le pun la dispoziție. În această perioadă, persoanele aflate în carantină nu au voie să părăsească locul în care au fost izolate. După ce trec aceste 14 zile, dacă rezultatele analizelor arată că persoanele în carantină nu sunt infectate cu noul coronavirus, acestea vor primi un aviz epidemiologic de la DSP, care atestă că pot reveni în colectivitate.

Carantina încetinește răspândirea virusului și oferă medicilor timp prețios, însă are și efecte negative asupra individului care este izolat, mai ales la nivel psihic. În timpul celor 14 zile de carantină, stresul, anxietatea, comportamentul obsesiv compulsiv și depresia pot atinge cote alarmante. De asemenea, după încheierea carantinei poate apărea stresul post-traumatic.

Ce impact are carantina asupra sănătății psihice

Indiferent de stabilitatea emoțională și psihică a individului, carantina generează adesea următoarele reacții:

  • Teamă și îngrijorare cu privire la propria stare de sănătate;
  • Teamă cu privire la starea de sănătate a celor dragi, cu care individul a intrat în contact înainte de carantină;
  • Stres crescut;
  • Furie și frustrare declanșată de obligativitatea de a rămâne închis;
  • Tristețe, gânduri depresive;
  • Senzație de vinovăție;
  • Sentiment de abandon.

Epidemia de coronavirus a declanșat teamă în masă. Aceasta exacerbează, de asemenea, unele tulburări psihice deja existente la unele persoane, cum ar fi anxietatea, insomniile, fobiile, depresia sau tulburarea obsesiv-compulsivă.

Anxietatea și tulburarea obsesiv compulsivă, declanșate ori agravate de epidemia cu coronavirus

Teama de infectare, grija cu privire la sănătatea celor dragi, analizarea chiar și a celor mai nesemnificative simptome pot fi semne ale anxietății care apar chiar și la persoanele care nu au în mod obișnuit asemenea probleme. Însă dacă predispoziția pentru anxietate există deja, în această perioadă simptomele specifice acestei tulburări se intensifică. Pot apărea atacurile de panică, fobiile specifice, insomniile și chiar și anxietatea generalizată.

Un sondaj făcut în China la începutul lunii februarie, pe un eșantion de 18.000 de persoane, a arătat că peste 42,6% dintre aceștia au dezvoltat tulburări anxioase cu privire la noul coronavirus.

De asemenea, și riscul de dezvoltare a unei tulburări obsesiv-compulsive este destul de mare în acest context epidemiologic. Asta pentru că principala recomandare de prevenție a Covid-19 constă în sporirea măsurilor de igienă – spălarea frecventă a mâinilor, dezinfectarea acestora, precum și dezinfectarea suprafețelor cu care intrăm în contact. Aceste obiceiuri care reduc riscul de îmbolnăvire, se pot transforma ușor în compulsii – activități repetitive, cu semnificație patologică, care au rolul de a înlătura tensiunea psihică și neliniștea mintală.

Tulburările psihotice, favorizate de epidemia de coronavirus

Tulburările psihotice deformează realitatea, fără însă ca starea de conștiență a pacientului să fie afectată. Aceste tulburări produc modificări la nivelul gândirii, percepțiilor, emoțiilor și comportamentului pacientului.

Cu toate că acestea nu sunt foarte des întâlnite și apar la persoanele care au deja predispoziție genetică, teoriile conspirației care apar în mass-media în această perioadă cu privire la noul coronavirus, precum și celebrele fake-news, creează mediul propice pentru declanșarea unor asemenea probleme.

Cu cât suntem mai informați despre această epidemie și nu ne expunem la tot felul de scenarii și teorii catastrofale, cu atât mai mic rămâne riscul de dezvoltare a tulburărilor psihotice.

Cum să îți păstrezi echilibrul psihic pe timpul epidemiei cu coronavirus, dacă ești în carantină

Carantina este o experință neplăcută, întrucât vine la pachet cu separarea de cei dragi, cu pierderea libertății, cu incertitudini cu privire la starea de sănătate, dar și cu plictiseală, iar toate acestea, cumulate, pot avea efecte dramatice asupra sănătății psihice.

Pentru a reduce efectele negative ale carantinei, persoanele izolate pot face următoarele lucruri:

  • Informează-te. Atât lipsa informațiilor despre Covid-19, cât și dezinformarea cu privire la acest subiect creează confuzie, stări de neliniște, anxietate. Informează-te din surse oficiale, discută cu cadrele medicale cu care intri în contact și lucrurile vor fi mai ușor de înțeles.
  • Păstrează contactul cu persoanele dragi. În timpul carantinei, păstrează prin telefon legătura cu familia și prietenii apropiați. Poți vorbi prin mesaje, la telefon sau chiar prin apeluri video cu cei apropiați, astfel încât să combați senzația de izolare și sentimentul de singurătate cu care te confrunți.
  • Ai grijă de tine. Nu îți neglija rutinele zilnice în ciuda carantinei. Asigură-te că te odihnești suficient, mănâncă bine, la aceleași ore, fă mișcare, chiar dacă ești închis și ai grijă de corpul tău. În acest fel, vei avea și o preocupare constantă, dar te vei și simți mai bine.
  • Practică meditație, roagă-te sau fă exerciții de relaxare. Ce moment poate fi mai oportun pentru asemenea practici, dacă nu acesta? Având în vedere că anxietatea și teama sunt sporite de situația în care te afli, e bine să acorzi timp unor asemenea practici, care te vor ajuta să te relaxezi și îți vor îmbunătăți starea de spirit, fie și temporar.
  • Ține-ți mintea ocupată. Nu te ajută cu nimic faptul că îți faci griji încontinuu, așa că e bine să îți ocupi mintea cu diverse lucruri. Uită-te la un serial, citește o carte, scrie într-un jurnal – orice activitate care îți distrage atenția de la situația în care te afli este recomandată.
  • Fă terapie online. Dacă simți nevoia să primești ajutor, încearcă câteva sesiuni de terapie online sau prin telefon.

10 sfaturi de la psihologi să rămâi calm în timpul epidemiei de coronavirus

Anxietatea poate să apară pe fondul epidemiei de coronavirus, însă atâta timp cât nu ia proporții colosale, poate fi chiar benefică. Asta pentru că anxietatea ne determină să punem în aplicare metodele de prevenție, ceea ce înseamnă că ne poate proteja de infectare.

Însă atunci când anxietatea devine atât de intensă și de necontrolat, încât te împiedică să îți desfășori activitățile zilnice, e cazul să iei măsuri pentru că panica nu te ajută cu nimic. Iată 10 sfaturi de la psihologi, care te vor ajuta să îți păstrezi calmul în această perioadă:

  1. Informează-te din surse sigure. Asta înseamnă să cauți informații despre evoluția Covid-19 pe site-ul Ministerului Sănătății, ori pe cel al Organzației Mondiale a Sănătații. Limitează expunerea informațiile venite din mass-media ori din social media, pentru că acestea pot spori anxietatea. La știri, în această perioadă se prezintă cazurile nou identificate de Covid-19, iar dacă le urmărești în mod obsesiv, nu faci altceva decât să îți alimentezi temerile și să îți agravezi anxietatea.
  2. Redu anxietatea prin măsuri de precauție. Nu trebuie să te simți rușinat dacă îți iei măsuri suplimentare de protecție în această perioadă – important este ca tu să fii în siguranță și liniștit. Spală-ți des mâinile cu apă și săpun, dezinfectează suprafețele cu care intri în contact, evită locurile aglomerate și contactul cu persoane care suferă de afecțiuni respiratorii. Cu cât te vei simți mai puțin expus, cu atât mai calm vei rămâne.
  3. Fă-ți un plan dacă simți nevoia să deții controlul. Faptul că simți că nu ai niciun control asupra modului în care vor evolua lucrurile te poate face să fii anxios în această perioadă așa că îți poți face un plan pentru situațiile care vor urma. De pildă, poți discuta cu cei de la locul de muncă despre ce se va întâmpla dacă lucrurile evolueză într-o direcție nedorită și se instaurează carantina la nivel de oraș. Poți stabili, de comun acord, cu cei din echipa în care lucrezi, să lucrați de acasă pentru o perioadă. Orice planificare pe care o faci pentru scenariile negative, te va face să te simți mai liniștit.
  4. Mănâncă bine, dormi cât trebuie și fă mișcare. Dacă nu ai grijă de corpul tău, gândurile vor fi mai greu de controlat iar anxietatea va pune mai ușor stăpânire pe tine. Ai grijă de corpul tău și te vei simți mai bine.
  5. Nu uita de imaginea de ansamblu. Statistic vorbind, există șanse mai mari să fii implicat într-un accident de mașină decât să ai manifestări severe din cauza infecției cu noul coronavirus. Nu trebuie să neglijezi importanța măsurilor de prevenție și nici să iei în derâdere riscurile, însă asta nu înseamnă că trebuie să îți pierzi uzul rațiunii și să ai senzația că vei fi infectat cu noul coronavirus și că viața ta va fi pusă în pericol.
  6. Contrează-te asupra lucrurilor din jurul tău. În loc să stai toată ziua pe canapea și să te uiți la știri care anunță încă un caz de Covid-19, mai degrabă ai face curățenie prin casă, ai petrece timp în grădina casei tale și ai acorda mai multă atenție celor dragi.
  7. Practică tehnici de relaxare ori de câte ori simți că gândurile negative te copleșesc. Fă exerciții de respirație, meditează sau ascultă muzică – orice îți distrage atenția de la gândurile negative este mai mult decât binevenit.
  8. Bea ceaiuri pentru relaxare de mai multe ori pe parcursul zilei. O ceașcă de ceai de tei, de sănătoare sau de mușețel te poate ajuta să te liniștești, mai ales seara, înainte de culcare, când somnul nu apare.
  9. Oferă un exemplu demn de urmat celor mici din jurul tău. Fie că ai un copil, un nepot sau orice altă rudă, propune-ți să îi oferi un exemplu pozitiv. Explică-i acestuia că e important să își păstreze calmul, dar să nu neglijeze normele de igienă. Străduindu-te să fii un exemplu bun pentru copii, vei reuși să capeți mai multă încredere și anxietatea se va diminua.
  10. Cere ajutor de specialitate, dacă te simți copleșit. Dacă orice ai face, gândul îți zboară numai la noul coronavirus și nu te poți concentra la nimic din ce ai de făcut, înseamnă că anxietatea a pus stăpânire pe tine și ai nevoie de ajutorul cuiva de specialitate.

Află dacă ești pregătit să faci față pandemiei de coronavirus. Începe quiz-ul.