Meditația a câștigat în ultimii ani o popularitate de nemaginat.  Această practică provenită din cultura orientală, mai exact din yoga, este folosită în zilele noastre pentru relaxare, o mai bună concentrare și pentru prevenirea ori tratarea problemelor de sănătate. Însă instructorii de yoga tradițională susțin că meditația nu este nici pe departe doar atât.

Pentru a afla mai multe despre această practică, mai ales despre meditația ghidată (fie de un instructor, fie de un audiobook sau de fel și fel de tutoriale), am vorbit cu Val Voicu, yoga artisan & scientist, care practică și predă yoga tradițională de mai bine de 20 de ani.

Ce este meditația și care este scopul acesteia?

Val Voicu: Meditatia poate avea diverse definiții și scopuri. Nu asta este important. În esență meditația este un proces complet către starea de dizolvare totală a Eu-lui, a egoului de fapt (asta nu înseamnă însă distrugerea lui). Asta vine implicit cu stări de liniște profundă la nivelul mintalului însă oamenii care cred că meditația e pentru liniștirea minții se amăgesc. Cu cât cauți liniștea mai mult, cu atât devii mai neliniștit. Când cauți ceva presupui

automat că nu ai acel lucru. Ceea ce e fundamental fals în acest caz.

Meditaţia este mijlocul prin care putem realiza natura trecătoare şi nepermanentă a vieţii omeneşti, a tuturor ataşamentelor şi întreprinderilor – chiar a vieţii înseşi. Meditaţia este mijlocul de a atinge un nivel mai înalt, permanent al realităţii. Prin meditaţie şi cu ajutorul unui Maestru adevărat, putem deveni conștienți și ne putem “trezi” din existenţa asemănătoare unui vis, care caracterizează nivelele mai joase de conştiinţă. Maeştrii arată că deşi natura lumii face ca ea să se schimbe neîncetat, privilegiul fiinţelor omeneşti este să experimenteze natura neschimbătoare, nemuritoare şi fericită a propriului lor Sine adevărat.

De ce meditația ghidată nu poate fi considerată meditație?

Val Voicu: Fiindcă meditația presupune întreruperea oricărei legături cu exteriorul, cu cele 5 simțuri. Meditația nu este același lucru cu relaxarea. Deși e important să fii relaxat când meditezi. Am vazut pe cineva care medita în fața mării, pe plajă. Meditatia nu trebuie să depindă de nimic exterior.

Acest proces trebuie să fie la fel și când ești în fața mării și acasă. Dacă meditația depinde de locul în care ești înseamnă că nu faci meditație de fapt.

Ce beneficii are meditația autentică, în comparație  cu cea ghidată?

Val Voicu: În meditația “autentică” procesul de cunoaștere este valabil, neinfluențat de idei, concepte și impresii, percepții. În meditația ghidată, oamenii se joacă de fapt cu niște idei-sugestii-percepții, agravând confuzia și ulterior starea generală a minții.

Meditația poate fi practicată acasă, pe cont propiu sau este necesară îndrumarea unui instructor cu experiență (de ce)?

Val Voicu: Da, e nevoie de un îndrumător valabil la început,  care să explice și să îndrume practicantul corect. Dacă vei urma un ghid care doar pretinde că știe drumul,

riști să cazi în prăpastie sau sa ajungi unde nu trebuie. Ca în orice alt domeniu, e nevoie de mentor și ghid care știe bine despre ce vorbește. Din nefericire sunt foarte mulți îndrumători acum care doar pretind că știu drumul.

Când este practicantul de yoga pregătit să mediteze pe cont propriu?

Val Voicu: După primele instrucțiuni și îndrumări corecte se poate apuca. Dar e nevoie de îndrumare constantă la început de practică.

La final, un sfat pentru cei ce practică sau doresc să practice meditația 🙂

Val Voicu: Înainte de a te apuca să meditezi trebuie să parcurgi un proces mintal, să cauți, să te frământe ceva legat de propria persoană, de existența ta.

Meditația nu trebuie practicată pentru că e cool sau pentru că face și prietena ta. Gândeste-te serios de ce vrei să meditezi, întreabă, citește, documentează-te. Caută un îndrumător bun. Nu te duce la cel mai apropiat fiindcă e pe aceiași stradă cu tine. Nu practica de pe Youtube sau din cărti. E ca și cum ai vrea să îți repari mașina cu tutoriale video sau manuale de mecanică.

Ce beneficii (mai) are meditația 

Acum că am înțeles ce este, de fapt, meditația, nu înseamnă că trebuie să neglijăm și beneficiile pe care această practică le are la nivel fizic și psihic – iată câteva dintre acestea:

  • Reduce efectele pe care stresul le are asupra organismului
  • Contribuie la estomparea anxietății
  • Aduce beneficii pe plan emoțional, oferă o stare de bine
  • Sporește capacitatea de concentrare
  • Sporește empatia și compasiunea
  • Îmbunătățește somnul
  • Ameliorează durerile, crescând de fapt toleranța organismului
  • Reduce tensiunea arterială
  • Stimulează activitatea sistemului imunitar
  • Favorizează relaxarea musculară
  • Sporește capacitatea de învățare
  • Ameliorează durerile articulare, dar mai ales pe cele de spate

Indiferent de motivele pentru care alegi să introduci practica meditației în rutina ta zilnică, e important să te asiguri că o faci în mod corect, astfel încât chiar să te bucuri de beneficiile sale.

Meditația a câștigat în ultimii ani o popularitate de nemaginat.  Această practică provenită din cultura orientală, mai exact din yoga, este folosită în zilele noastre pentru relaxare, o mai bună concentrare și pentru prevenirea ori tratarea problemelor de sănătate. Însă instructorii de yoga tradițională susțin că meditația nu este nici pe departe doar atât.

Pentru a afla mai multe despre această practică, mai ales despre meditația ghidată (fie de un instructor, fie de un audiobook sau de fel și fel de tutoriale), am vorbit cu Val Voicu, yoga artisan & scientist, care practică și predă yoga tradițională de mai bine de 20 de ani.

Ce este meditația și care este scopul acesteia?

Val Voicu: Meditatia poate avea diverse definiții și scopuri. Nu asta este important. În esență meditația este un proces

complet către starea de dizolvare totală a Eu-lui, a egoului de fapt. Asta vine implicit cu stări de liniște profundă la nivelul mintalului însă oamenii care cred că meditația e pentru liniștirea minții se amăgesc. Cu cât cauți liniștea mai mult, cu atât devii mai neliniștit. Când cauți ceva presupui

automat că nu ai acel lucru. Ceea ce e fundamental fals în acest caz.

Meditaţia este mijlocul prin care putem realiza natura trecătoare şi nepermanentă a vieţii omeneşti, a tuturor ataşamentelor şi întreprinderilor – chiar a vieţii înseşi. Meditaţia este mijlocul de a atinge un nivel mai înalt, mai permanent al realităţii. Prin meditaţie şi cu ajutorul unui Maestru adevărat, ne putem deştepta din existenţa asemănătoare unui vis, care caracterizează nivelele mai joase de conştiinţă. Maeştrii arată că deşi în însăşi natura lumii este ca ea să se schimbe neîncetat, privilegiul fiinţelor omeneşti este să experimenteze natura neschimbătoare, nemuritoare şi fericită a propriului lor Sine adevărat.

De ce meditația ghidată nu poate fi considerată meditație?

Val Voicu: Fiindcă meditația presupune întreruperea oricărei legături cu exteriorul, cu cele 5 simțuri. Meditația nu este același lucru cu relaxarea. Deși e important să fii relaxat când meditezi. Am vazut pe cineva care medita în fața mării, pe plajă. Meditatia nu trebuie să depindă de nimic exterior.

Acest proces trebuie să fie la fel și când ești în fața mării și acasă. Dacă meditația depinde de locul în care ești înseamnă că nu faci meditație de fapt.

Ce beneficii are meditația autentică, în comparație  cu cea ghidată?

Val Voicu: În meditația “autentică” procesul de cunoaștere este valabil, neinfluențat de idei, concepte și impresii, percepții. În meditația ghidată, oamenii se joacă de fapt cu niște idei-sugestii-percepții, agravând confuzia și ulterior starea generală a minții.

Meditația poate fi practicată acasă, pe cont propiu sau este necesară îndrumarea unui instructor cu experiență (de ce)?

Val Voicu: Da, e nevoie de un îndrumător valabil la început,  care să explice și să îndrume practicantul corect. Dacă vei urma un ghid care doar pretinde că știe drumul,

riști să cazi în prăpastie sau sa ajungi unde nu trebuie. Ca în orice alt domeniu, e nevoie de mentor și ghid care știe bine despre ce vorbește. Din nefericire sunt foarte mulți îndrumători acum care doar pretind că știu drumul.

Când este practicantul de yoga pregătit să mediteze pe cont propriu?

Val Voicu: După primele instrucțiuni și îndrumări corecte se poate apuca. Dar e nevoie de îndrumare constantă la început de practică.

La final, un sfat pentru cei ce practică sau doresc să practice meditația 🙂

Val Voicu: Înainte de a te apuca să meditezi trebuie să parcurgi un proces mintal, să cauți, să te frământe ceva legat de propria persoană, de existența ta.

Meditația nu trebuie practicată pentru că e cool sau pentru că face și prietena ta. Gândeste-te serios de ce vrei să meditezi, întreabă, citește, documentează-te. Caută un îndrumător bun. Nu te duce la cel mai apropiat fiindcă e pe aceiași stradă cu tine. Nu practica de pe Youtube sau din cărti. E ca și cum ai vrea să îți repari mașina cu tutoriale video sau manuale de mecanică.

Ce beneficii (mai) are meditația 

Acum că am înțeles ce este, de fapt, meditația, nu înseamnă că trebuie să neglijăm și beneficiile pe care această practică le are la nivel fizic și psihic – iată câteva dintre acestea:

  • Reduce efectele pe care stresul le are asupra organismului
  • Contribuie la estomparea anxietății
  • Aduce beneficii pe plan emoțional, oferă o stare de bine
  • Sporește capacitatea de concentrare
  • Sporește empatia și compasiunea
  • Îmbunătățește somnul
  • Ameliorează durerile, crescând de fapt toleranța organismului
  • Reduce tensiunea arterială
  • Stimulează activitatea sistemului imunitar
  • Favorizează relaxarea musculară
  • Sporește capacitatea de învățare
  • Ameliorează durerile articulare, dar mai ales pe cele de spate

Indiferent de motivele pentru care alegi să introduci practica meditației în rutina ta zilnică, e important să te asiguri că o faci în mod corect, astfel încât chiar să te bucuri de beneficiile sale.