Depresia sezonieră, cunoscută și sub denumirea de tulburare afectivă sezonieră, debutează în lunile de toamnă și persistă până la venirea primăverii. Iată cum recunoști simptomele depresiei sezoniere, dar și ce poți face pentru a o combate sau chiar preveni!

Ce este depresia sezonieră

Acest tip de depresie apare în fiecare an în aceiași perioadă – de regulă se manifestă începând cu lunile de toamnă, se accentuează pe perioada iernii, iar primăvara se ameliorează și dispare.
Depresia de iarnă apare indiferent de vârstă iar cauza acesteia nu este pe deplin înțeleasă. Există însă niște factori pe care medicii i-au identificat ca fiind responsabili, într-o oarecare măsură, de instalarea depresiei sezoniere – iată care sunt aceștia:
• Ritmul circadian – este vorba despre ciclul de 24 de ore al proceselor din organism, care reglează somnul și nu numai. Reducerea luminii naturale specifică sezonului rece poate cauza dereglări la nivelul ritmului circadian, iar aceste dereglări la rândul lor pot contribui la instalarea depresiei sezoniere.
• Nivelul de melatonină – odată cu schimbarea de sezon, apar modificări și la nivelul eliberării de melatonină, despre care se știe că reglează atât somnul, cât și dispoziția.
• Nivelul de serotonină – serotonina este neurotransmițătorul responsabil cu starea de bine, de aceea i se spune și “hormonul fericirii”. Expunerea redusă la lumina naturală și la razele soarelui din timpul iernii poate să reducă producția de serotonină, iar așa apar stările depresive.
O altă concluzie a oamenilor de știință este că istoricul familal, tulburările bipolare ori factorii geografici (locuiești, de pildă, în țările nordice unde soarele nu prea stă pe cer) cresc uneori riscul de instalare a depresiei sezoniere.

Ce simptome are depresia sezonieră

De multe ori, depresia sezonieră nu este identificată și tratată corespunzător, persoanele care manifestă simptome specifice punându-le mai degrabă pe seama oboselii sau a stresului.
Iată ce simptome ar putea trăda o depresie sezonieră:
• Stări depresive, de tristețe accentuată
• Pierderea interesului față de activități care înainte reprezentau prilej de bucurie
• Lipsă de energie
• Tulburări ale somnului – de regulă, nevoia de a dormi mai mult
• Modificări ale apetitului
• Apatie sau, dimpotrivă, agitație, stare de neliniște
• Probleme de concentrare
• Pierderea speranței
• Sentiment de vinovăție apărut din senin
• Gânduri negre
• Creșterea în greutate

Dacă observi simptomele de mai sus, e important să apelezi la ajutorul unui specialist. Discută cu un psiholog, cere ajutorul unui psihiatru, fă ce simți tu că e benefic pentru tine astfel încât să combați stările neplăcute specifice depresiei de iarnă. Nu are sens să te chinui cu această tulburare sezonieră, având în vedere că poate fi tratată.

Netratată corespunzător, depresia sezonieră nu numai că afectează serios calitatea vieții, însă totodată poate genera și complicații precum probleme la locul de muncă, deteriorarea relațiilor cu cei din jur, abuz de substanțe, dezvoltarea unor tulburări alimentare sau chiar suicid. Tratamentul este însă eficient așa că este important să fie administrat imediat ce se constată instalarea depresiei.

Cum se tratează depresia sezonieră

După ce se stabilește diagnosticul de depresie sezonieră (de către medicul psihiatru ori de către psiholog), se va recomanda un tratament. În funcție de gravitatea simptomelor și de impactul pe care această tulburare îl are asupra vieții, se recomandă fie psihoterapie și activități petrecute în aer liber, la soare, fie tratament medicamentos.
Psihoterapia este extrem de eficientă în tratarea depresiei sezoniere, ajutând la identificarea tiparelor de gândire incorecte și învățând pacientul cum să își controleze stările neplăcute.
În cazul în care apar simptome agresive, se poate folosi tratamentul pe bază de antidepresive, care ameliorează manifestările depresiei sezoniere. E important de menționat că acestea nu își fac efectul peste noapte, ci vei simți o ameliorare la câteva săptămâni după ce începi tratamentul.
Expunerea la razele soarelui este esențială în tratarea depresiei de iarnă, asta pentru că radiațiile UV reglează secreția de melatonină și serotonină, îmbunătățind starea de spirit.

Cum să previi depresia sezonieră – remedii naturale

Depresia sezonieră poate fi prevenită dacă acorzi atenție sporită stilului de viață adoptat și sănătății tale mintale.
Iată ce poți face odată cu venirea sezonului rece, pentru a te asigura că nu ai de-a face cu această depresie ori pentru a scăpa de ea:
• Petrece cât mai mult timp afară, ieși la plimbare chiar și în zilele mai friguroase. Este important să îți expui pielea razelor de soare și pe timp de iarnă sau toamnă.
• Fă sport întrucât exercițiile fizice ameliorează stresul și anxietatea, făcându-te să te simți mai bine. Nivelul de serotonină și endorfine din creier este mărit prin activități fizice așa că pe măsură ce faci mai multă mișcare, starea ta se va îmbunătăți.
• Bea ceaiuri din plante, care să te ajute să te simți mai bine. Ceaiurile de tei, de sunătoare ori cele de mușețel și lavandă sunt renumite pentru proprietățile calmante și relaxante pe care le au așa că poți profita de ele pentru a îți menține starea de bine și în sezonul rece, în ciuda zilelor mai mohorâte și mai scurte.
• Petrece timp cu cei apropiați pentru că izolarea favorizează și agravează depresia. Încearcă să ai o viață socială cât mai activă și nu lăsa frigul să te țină prea mult timp în casă.