Intoleranța la lactoză provoacă o serie de simtpome gastrointestinale care pot afecta serios calitatea vieții. Iată ce este această afecțiune, cum o recunoști și ce poți face pentru a ameliora simptomele neplăcute!

Ce este intoleranța la lactoză?

Persoanele care suferă de această problemă nu au abilitatea de a digera cum trebuie zaharurile din lapte – adică lactoza. Drept urmare, apar simptome precum balonarea, flatulența și chiar diareea după consumul de produse lactate, fie ele în formă solidă (brânză) sau lichidă (lapte).

Lactaza este enzima din intestinul subțire responsabilă cu digestia lactozei. Când organismul nu produce o cantitate suficientă de lactază, apare intoleranța.

Simptome de intoleranță la produse lactate

Simptomele intolerenței la lactoză apar în 30-120 de minute de la consumul produselor lactate. Cele mai comune sunt:

  • Balonarea și flatulența;
  • Diareea;
  • Crampele abdominale;
  • Greața și, uneori, chiar și vărsăturile.

Dacă ai aceste simptome și bănuiești că pot fi cauzate de intoleranța la zaharurile din lapte, poți face un mic test: oprește consumul de produse lactate pentru câteva zile și monitorizează-ți digestia. Dacă aceste stări dispar complet și reapar odată cu reintroducerea laptelui și brânzeturilor în dietă, înseamnă că ai această intoleranță. Mergi la medic pentru confirmarea diagnosicului, precum și pentru a primi recomandările necesare, poate chiar un tratament adecvat, dacă este cazul. Pentru confirmarea diagnosticului, medicul poate face un test rapid de respirație (dacă nivelul de hidrogen din aerul expirat este foarte mare, probabil că suferi de intoleranță), precum și analize de sânge. Coprocultura se face adesea când este vorba despre suspiciune de intoleranță la lactoză în rândul bebelușilor ori al copiilor foarte mici.

Mai mănânci sau nu produse lactate dacă ai intoleranță la lactoză?

Unele persoane pot continua să mănânce produse lactate în cantități limitate, în timp ce altele vor experimenta simptome indiferent de cantitatea consumată și vor prefera să le elimine complet din alimentație. Depinde de organismul fiecăruia și de severitatea simptomelor.

Produsele lactate precum brânza tare, iaurtul sau chefirul sunt mai șuor de digerat și pot fi tolerate mai bine. De asemenea, este indicat ca aceste produse să fie consumate alături de alte alimente, pentru a fi digerate mai ușor.

Dacă faci parte din categoria celor care au renunțat complet la produsele lactate din cauza acestei probleme, este bine să introduci în dietă alte alimente cu un conținut ridicat de calciu – printre acestea se numără:

  • Migdalele;
  • Brânza toful
  • Varza Kale;
  • Lapte de soia sau suc de portocale fortifiate cu calciu;
  • Gălbenuș de ou;
  • Pește gras precum somonul sau tonul;
  • Ficatul de vită.

De asemenea, trebuie să îți faci anual analizele pentru a verifica dacă au apărut carențe precum lipsa de calciu sau de vitamina D, din cauza resticționării consumului de lactate. Într-o asemenea situație, medicul va recomanda suplimentele alimentare pentru combaterea carenței.

Tratament pentru intoleranța la lactoză

Dacă ții neapărat să mănânci produse lactate, în ciuda intoleranței, este bine să știi că existe câteva tratamente naturale pe care le poți încerca pentru ameliorarea sau chiar eliminarea simptomelor.

Suplimentele cu enzime pot fi de ajutor în procesul de digerare a lactozei. Discută cu medicul tău cu privire la administrarea unor suplimente alimentare pe bază de enzime înainte de a le administra.

Expunerea treptată la lactoză este o altă metodă prin care se pot ameliora simptomele acestei probleme. Nu funcționează la toată lumea, însă unele persoane pot exprimenta o reducere a simptomatologiei pe măsură ce intestinele se obișnuiesc cu lactoza.

Probioticele și prebioticele sunt microorganisme care se regăsesc deja în flora intestinală. Acestea pot fi un aliat pentru persoanele care suferă de intoleranță la lactoză, ameliorând simptomele gastrointestinale. Probioticele și prebioticele pot fi administrate sub formă de supliment alimentar, dar se regăsesc și în alimente fermentate precum chefirul, iaurtul ori murăturile.

Ce alimente îți pot declanșa simptomele specifice intoleranței la lactoză

Bineînțeles, produsele lactate precum brânza ori laptele îți vor declanșa simptomele neplăcute dacă ai această problemă. Însă uneori simptomele pot apărea în urma consumului altor alimente, care conțin fără ca tu să știi, produse lactate – iată câteva exemple:

  • Înghețata și alte deserturi;
  • Unele produse de patiserie;
  • Supele cremă la plic;
  • Piureul consumat la restaurant (poate conține lapte, dar și unt);
  • Dressingurile pentru salată;
  • Sosurile din comerț sau de la restaurant;
  • Ciocolata;
  • Mezelurile și alte produse procesate.

Dacă bănuiești că ai intoleranță la lactoză, este recomandat să mergi la medic pentru stabilirea diagnosticului. Poți avea alte probleme gastrointestinale care îți provoacă aceste simptome și pe care le pui pe seama intoleranței și le lași netratate. În cazul în care se confirmă suspiciunile tale și ai această problemă, poți adapta dieta astfel încât simptomele precum diareea și balonarea să nu îți afecteze activitățile zilnice.