Cercetătorii britanici au făcut un top cu 10 melodii relaxante, care au abilitatea de a reduce stările anxioase și stresul. Află care sunt aceste piese, dar și care este mecanismul prin care muzica acționează precum un relaxant pentru minte și corp.

Terapia prin muzică este adesea recomandată de specialiști, mai ales pentru pacienții care suferă de tulburări anxioase. Cântecele au efecte puternice atât asupra corpului, pe care îl detensionează, cât și asupra emoțiilor, pe care ne ajută să le înțelegem și controlăm mai ușor.

Un studiu făcut de către cercetătorii de la Universitatea Stanford dovedește că muzica are abilitatea de a produce modificări în chimia creierului, la fel ca și medicamentele antidepresive ori anxiolitice. Încă din cele mai vechi timpuri se folosesc efectele benefice ale muzicii, care a făcut parte dintotdeauna din ritualurile religioase.

În cadrul altui studiu de amploare, la care au luat parte cercetători din SUA, dar și din Germania și Elveția, a fost analizat impactul pe care îl are muzica asupra răspunsului organismului la stres. S-a observat, astfel, că acordurile muzicale au un impact direct asupra sistemului endocrin, cognitiv, dar și emoțional și reduce considerabil răspunsul organismului la stres. Au fost făcute teste pe un eșantion de 60 de femei cu vârsta medie de 25 de ani, iar astfel s-a putut observa că muzica reduce secreția de cortizol (n.r. hormon al stresului) în momentele tensionate, scăzând asfel impactul stresului asupra organismului.

O echipă de specialiști în neuroștiiță din Marea Britanie a întocmit un top al celor mai relaxante 10 melodii – acestea reduc stresul cu până la 65%. Iată ce melodii relaxante poți asculta în momentele încărcate de stres:

1. Weightless, Marconi Union

2. Electra, Airstream

3. Mellomaniac (Chill Out Mix), Dj Shah

4. Watermark, Enya

5. Strawberry Swing, Coldplay

6. Please Don’t Go, Barcelona

7. Pure shores, All Saints

8. Someone Like You, Adele

9. Canzonetta Sull’aria, Mozart

10. We Can Fly, Rue Du Soleil (Cafe Del Mar)

Când să aculți muzică pentru reducerea stresului

Acum, că ai aflat cât de benefică este muzica, ar trebui să găsești momente potrivite pentru a o asculta, astfel încât să te bucuri de efectele sale.

Dacă îți faci un obicei din a asculta în anumite momente cheie din zi muzică, te vei simți mai bine și stresul va avea un impact mult mai redus asupra ta.

Ascultă muzică dimineața, când te pregătești pentru ziua ce începe. Muzica instrumentală sau clasică este potrivită pentru reducerea stresului de la primele ore ale dimineții. Dacă știi că te așteaptă o zi aglomerată sau tensionată, pune-ți muzică în surdină în timp ce mănânci micul dejun, te îmbraci și te pregătești de plecare.

Muzica ascultată în mașină, pe drum, face traficul mai puțin stresant. Aglomerația, claxoanele și ambuteiajele cresc nivelul de stres la care ne expunem, așa că este mai mult decât oportun să asculți muzică în mașină. În acest fel, reduci tensiunea acumulată, îți distragi atenția de la situația neplăcută în care te afli și îți modifici în bine dispoziția.

Gătești? Poți asculta muzică în timp ce o faci. Gătitul are o mulțime de beneficii printre care mâncatul mai sănătos și economisirea unei sume impresionante de bani pe care altfel i-ai cheltui la restaurant. Însă este și obositor, mai ales dacă nu te pricepi atât de bine. Însă muzica poate face această activitate mult mai plăcută. Muzica jazz te va binedispune în timp ce gătești sau faci alte treburi casnice, însă poți asculta orice preferi.

Și la masă e bine să asculți muzică în surdină. Studiile arată că muzica clasică te determină să mănânci mai puțin, însă totodată stimulează digestia și te face să te bucuri mai mult de mâncarea consumată.

Curățenia devine mai puțin stresantă dacă ai muzica pornită. Multe femei sunt nemulțumite de faptul că trebuie să facă în mod constant curățenie. Însă muzica energică poate transforma această activitate casnică într-una mult mai plăcută. Hip-hop-ul și muzica pop sunt cele mai potrivite pentru curățenie întrucât îți oferă o energie aparte.

Înainte de culcare ascultă muzică pentru relaxare. Când vii de la muncă încordat și nu reușești să te destinzi orice ai face, ascultă muzică ambientală pentru a reuși să te relaxezi astfel încât să ai un somn odihnitor.

În momentele de stres, ultimul lucru pe care simți nevoia să îl faci este să pornești muzica. Asta pentru că ai senzația că te-ar încurca, te-ar împiedica să gândești limpede. Însă dimpotrivă, muzica îți va limpezi gândurile, te va detensiona și îți va permite să te concentrezi mai bine pentru a reuși să ieși din situațiile stresante. Mai mult decât atât, dacă ești extrovertit, poți încerca să cânți și tu piesele pe care le asculți – vei descărca astfel toată tensiunea acumulată pe parcursul zilei.

Stresul are efecte nedorite asupra organismului, accelerând procesul de îmbătrânire, crescând riscurile cardiovasculare, favorizând depresia, problemele digestive, tulburările de somn și nu numai. Anxietatea și depresia, la fel ca și tulburările alimentare ori burnout-ul apar, de asemenea, pe fond de stres. De aceea este atât de important să reducem stresul la care ne expunem ori să învățăm să îi facem față mai bine.

Ascultarea unor melodii relaxante poate fi folosită pentru reducerea stresului cotidian, dar și alte metode de relaxare pot fi utilizate în paralel. Sportul, yoga, pilates, coloratul sau alte activități similare pot contribui la reducerea stresului și a efectelor pe care acesta le are.

Dacă simți că nu poți controla stresul orice ai face, e bine să apelezi la ajutorul unui specialist. Un psiholog, de pildă, te poate ajuta să manageriezi mai bine această situație. Acesta îți poate oferi ponturi de preț pentru a îți păstra calmul și relaxarea, indiferent de situația în care te afli.

Uneori, în situațiile mai serioase, poate fi necesar și un tratament medicamentos pentru tratarea depresiei ori a anxietății. Consultă-te cu medicul tău, cere ajutor și unui terapeut, practică tehnici de relaxare și, ușor ușor, vei reuși să te echilibrezi.