Starea de bine își are sursa în obiceiurile sănătoase practicate zilnic și în acțiunile care ne aduc echilibru și liniște, iar Salutul Soarelui poate contribui la menținerea acestei stări de bine.

Ce este Salutul Soarelui

Salutul Soarelui sau, așa cum îi spun practicanții de yoga, Surya Namaskar, este o succesiune de 12 asane (n.r. posturi fizice din yoga) al căror rol este de a exprima recunoștința față de soare. Viața pe acest pâmânt există grație soarelui, de aceea este important să îi mulțumim în permanență.

În traducere din sanscrită “Surya Namaskar” înseamnă “închinare în fața soarelui”. Potrivit yoghinilor, centrul tuturor emoțiilor noastre este plexul solar, care se află în zona ombilicală și care este conectat direct cu Soarele.

Dacă nu ai mai făcut yoga, este indicat să apelezi la ajutorul unui instructor cu experiență pentru a dobândi cunoștințele necesare, înainte de a practica Salutul Soarelui – în acest fel te asiguri că adopți în mod corect posturile, dar și că riscul de accidentare este redus la minimum. După ce înveți Salutul Soarelui de la cineva cu experiență, îl poți practica singur, în fiecare dimineață și nu numai.

Salutul Soarelui poate fi practicat în orice moment al zilei, fiind foarte benefic la orice oră, însă ideal ar fi să îți începi ziua cu această practică, pentru a energiza corpul și mintea, pentru a le pregăti pentru ziua ce urmează, precum și pentru a te bucura de o conexiune stabilită cu soarele.

În funcție de intensitatea și rapiditatea cu care este practicat Salutul Soarelui, acesta poate avea efecte diferite. De pildă, dacă este practicat în ritm alert, este foarte benefic pentru sistemul cardiovascular, în timp ce, dacă este practicat mai lent, musculatura se tonifică și corpul se relaxează pentru a intra în starea meditativă mai ușor. Salutul Soarelui practicat în ritm foarte lent sporește flexibilitatea articulară și musculară a corpului.

Dacă este practicat corect și în mod regulat, Salutul Soarelui poate avea o mulțime de efecte benefice pentru minte, trup și suflet. Iată care sunt acestea:

  1. Fortifică musculatura tuturor grupelor de mușchi și totodată mărește flexibilitatea la nivelul articulațiilor.
  2. Stimulează digestia și remediază problemele gastrointestinale, precum constipația sau refluxul gastroesofagian.
  3. Stimuleaza funcționarea sistemului nervos, combate problemele precum ceața mintală ori tulburările de memorie și sporește vigilența.
  4. Stimulează circulația sanguină și totodată sporește energia vitală în organism, înlăturând anumite blocaje energetice.
  5. Previne formarea unor cheaguri de sânge.
  6. Mărește capacitatea pulmonară.
  7. Stimulează activitatea glandei tiroide, prevenind problemele precum tiroidita. Totodată, reglează hormonal organismul.
  8. Fortifică trupul – în special brațele, gâtul, umerii, încheieturile, degetele, spatele, zona abdominală, genunchii și gleznele.
  9. Îmbunătățește activitatea sistemului reproducător feminin, având un efect benefic mai ales asupra ovarelor.
  10. Ușurează nașterea pentru femeile care aleg calea naturală.
  1. Reduce depozitele de grăsime din jurul taliei, șoldurilor ori de pe brațe sau bărbie.
  2. Stimulează funcționarea organelor vitale.
  3. Mărește rezistența organismului în fața virusurilor și bacteriilor, întărind sistemul imunitar.
  4. Te ajută să îți îmbunătățești echilibrul fizic, dar mai ales pe cel psihic.
  5. Generează gânduri bune, energie pozitivă și te face să fii mai tolerant.
  6. Te ajută să slăbești, accelerând metabolismul și favorizând astfel arderile grăsimilor.
  7. Sporește gradul de conștientizare, ceea ce înseamnă că vei fi mai prezent pe tot parcursul zilei, dacă dis-de-dimineață practici Surya Namaskar. De asemenea, dacă începi sesiunea de yoga cu acest salut, vei fi mai pregătit atât fizic, cât și mintal, pentru asane și meditație.
  8. Îți ascute toate simțurile.
  9. Ajută organismul să absoarbă mai ușor substanțele nutritive din hrană, prin îmbunătățirea circulației sanguine.
  10. Contribuie la instalarea stabilității emoționale.
  11. Ameliorează răul de dimineață din timpul sarcinii.
  12. Stimulează lactația la mamele care alăptează.
  13. Ameliorează sau chiar combate durerile cronice.
  14. Sporește intuiția.
  15. Îmbunătățește funcționarea rinichilor și previne probleme precum pietrele la rinichi.
  16. Oferă pielii o strălucire aparte datorită circulației sanguine îmbunătățite, care facilitează ajungerea substanțelor nutritive la nivelul epidermei.
  17. Îmbunătățește stima de sine.
  18. Mărește capacitatea de concentrare.
  19. Sporește rezistența organismului.
  20. Permite yoghinului să evolueze în practica sa.

Dacă vrei să beneficiezi de toate aceste efecte pozitive ale Salutului Soarelui, reține că practica ta trebuie să fie constantă. Nu practica Surya Namaskar fără îndrumarea unui instructor, din tutoriale de pe internet sau din cărți. De asemenea, este important să respecți ordinea în care asanele se fac, dar și să menții posturile corect.

Pe măsură ce evoluezi în practica ta, fă tot mai multe repetiții ale Salutului Soarelui. Ideal ar fi să adopți și o dietă sănătoasă, bogată în alimente naturale, pentru a te bucura de efecte evidente.