O serie de simptome pot trăda insolația, trebuie doar să știi cum să le recunoști, pentru a acționa în mod corect. Insolația este o afecțiune caracterizată prin supraîncălzirea corpului, cauzată fie de expunerea îndelungată la temperaturi crescute, fie de efortul fizic intens făcut în căldură.

Insolația poate deveni fatală, dacă nu este tratată la timp. Dacă recunoști primele semne ale insolației și iei măsurile necesare, nu ești expus pericolelor majore.

Primele semne ale epuizării termice

Epuizarea termică apare înaintea insolației și se manifestă prin următoarele simptome:

  • Durere de cap;
  • Amețeli și/ sau stare de confuzie;
  • Pierderea apetitului;
  • Stare de rău general;
  • Transpirație excesivă;
  • Paloare a feței;
  • Crampe la nivelul brațelor, picioarelor și stomacului;
  • Respirație accelerată și puls rapid;
  • Temperatura corpului de peste 38 de grade Celsius;
  • Sete accentuată;
  • Stare de somnolență.

Aceste semne ar trebui să te determine să te adăpostești într-un loc răcoros, să încerci să ne reduci temperatura corpului și totodată să te hidratezi.

Dacă în 30 de minute starea nu se îmbunătățește și corpul nu se răcorește, vorbim deja despre insolație.

Simptomele insolației

  • Temperatura corpului de 40 de grade sau chiar peste;
  • Lipsa transpirației;
  • Respirație accelerată;
  • Confuzie, agitație, anxietate, incoerență în exprimare;
  • Pierderea conștienței (leșin);
  • Greață și vărsături în jet;
  • Puls mărit;
  • Durere de cap intensă.

Când apar aceste simptome de insolație, este indicat să apelezi la ajutor medical de urgență. Între timp, până când sosesc cadrele medicale, persoana care suferă de insolație trebuie mutată într-un loc răcoros, la umbră, dezbrăcată de hainele groase și răcorită cu comprese reci cu apă în zona capului, gâtului, la axile și în zona inghinală.

Cauzele epuizării termice și insolației

Există două principale cauze ale epuizării termice, respectiv insolației:

  1. Expunerea îndelungată la temperaturi foarte ridicate. Aceasta cauzează insolația clasică, prin expunerea corpului la temperaturi mari și umiditate crescută. Persoanele în vârstă, precum și cele cu afecțiuni cronice sunt mai expuse acestui tip de insolație.
  2. Activitatea fizică intensă poate cauza insolație de efort. Practic, temperatura corpului crește în urma efortului fizic intens desfășurat în aer liber, în zilele călduroase. Fie că este vorba despre activitățile sportive, fie că vorbim despre activități în gospodărie, efortul fizic făcut afară, în zilele de vară, poate cauza insolație de efort.

Factori de risc pentru epuizare termică  și insolație

Există anumiți factori care cresc riscul de insolație:

  • Deshidratarea cauzată fie de consumul redus de lichide, fie de consumul de alcool sau cofeină în exces, întrucât acestea deshidratează corpul.
  • Purtarea unor haine groase, care împiedică transpirația să se evapore. Transpirația este mecanismul propriu de răcire al pielii.
  • Vârsta poate fi, de asemenea, un factor care mărește predispoziția pentru insolație. Copiii, dar și vârstnicii, sunt mai expuși insolației, întrucât sistemul nervos este fie insuficient dezvoltat, fie deteriorat (în cazul vârstnicilor), ceea ce înseamnă că organismul face față mai greu temperaturilor ridicate.
  • Expunerea bruscă la temperaturi ridicate. Predispoziția pentru insolație este mai mare la începutul verii, când organismul nu este încă obișnuit cu temperaturile ridicate, de peste 30 de grade Celsius.
  • Anumite medicamente sunt responsabile pentru creșterea riscului de insolație, întrucât afectează abilitatea organismului de a se menține hidratat și de a își reduce temperatura când este cazul. Printre acestea se numără vasoconstrictoarele, beta-blocantele, diureticele, precum și unele antidepresive.
  • Consumul de droguri.
  • Anumite afecțiuni precum boli cardiace sau pulmonare cronice, dar și obezitatea cresc predispoziția pentru insolație.

Complicațiile insolației

Netratată la timp, insolația poate avea urmări serioase, dacă temperatura corpului este foarte crescută. Printre acestea se numără daunele permanente la nivel cerebral ori la nivelul altor organe vitale, precum și decesul.

Complicațiile apar în cazuri severe, când insolația nu este tratată la timp, iar febra și deshidratarea persistă.

Tratamentul insolației

Epuizarea termică poate fi combătută prin răcirea corpului cu dușuri cu apă rece, comprese, adăpostirea într-un loc răcoros și rehidratarea corpului. Se pot consuma săruri de rehidratare orală pentru reglarea dezechilibrului electrolitic ce poate apărea pe fondul deshidratării.

Dacă este vorba deja despre insolație, medicii vor interveni pentru reducerea temperaturii corpului. Aceștia pot folosi diverse metode începând de la băi cu apă rece și până la metoda evaporării – presupune udarea pielii și expunerea la aer emanat de un ventilator, care are rolul de a usca rapid pielea cu scopul de a o răci. De asemenea, medicii pot administra și relaxante musculare pentru a opri tremuratul, care crește temperatura.

Cum previi epuizarea termică și insolația

Vestea bună este că epuizarea termică și insolația pot fi prevenite prin respectarea unor reguli simple în zilele caniculare:

  • Limitează timpul petrecut afară, în bătaia directă a razelor de soare, mai ales în intervalul orar 11-16. Dacă nu ai de ales și trebuie să te expui, fă-ți un obicei din a te adăposti la umbră preț de cel puțin 10 minute la fiecare oră. În acest fel, vei reduce temperatura corpului în mod constant.
  • Hidratează-te mai mult decât de obicei. Bea multă apă și ceai și consumă alimente cu un conținut ridicat de apă cum sunt pepenele, nectarinele ori citricele. Corpul trebuie să fie hidratat în permanență, pentru că prin transpirație își reduce temperatura.
  • Protejează-te de arsurile solare. Aceste arsuri afectează abilitatea corpului de a se răci, de aceea trebuie să le eviți. Fă-ți un obicei din a folosi un produs cosmetic cu factor de protecție solară pe toate zonele expuse razelor de soare. Ideal ar fi să folosești o cremă cu SPF minimum 30 când este foarte cald afară, poate chiar cu SPF 50, pe care să o reaplici o dată la 2 ore și ori de câte ori ieși din apă.
  • Poartă haine lejere, din materiale naturale precum inul sau mătasea. Acestea vor permite pielii să respire și totodată te vor proteja de arsurile solare. Pălăria cu boruri largi și ochelarii de soare sunt, de asemenea, accesorii indispensabile în zilele toride de vară.
  • Evită consumul de băuturi cu cofeină ori pe cel de alcool în zilele caniculare pe care le petreci afară.

Epuizarea termică și insolația sunt pericole reale la care suntem expuși în sezonul cald, așa că trebuie să facem tot ce ne stă în putință pentru a reduce riscurile. Așadar, se recomandă expunerea limitată la soare în zilele caniculare, hidratarea corpului, protejarea pielii de razele soarelui cu creme cu SPF, dar și acoperirea capului cu șepci sau pălării. De asemenea, dacă apar simptome de insolație, acestea nu trebuie neglijate, ci trebuie să se apeleze la ajutor medical.