Interacțiunea cu alte persoane este principala cale de transmitere a virusului COVID-19, urmată îndeaproape de atingerea suprafețelor sau obiectelor contaminate.

Ce facem, așadar, dacă ne aflăm în situația de a interacționa fizic cu persoane apropriate sau străine? Suntem înteleși dacă refuzăm contactul fizic sau suntem interpretați greșit? Se schimbă regulile de etichetă mai ales în cadrele formale, în timpul întâlnirilor de afaceri sau a evenimentelor restrânse cu un protocol bine definit? Încercăm să răspundem în continuare la astfel de îngrijorări, pentru ca tu și cei dragi să puteți trece cu bine peste acest pericol.

Cum interacționezi în timpul întâlnirilor de business?

În mod normal, o întâlnire de afaceri începe prin introducerea tuturor participanților, iar persoanele care nu se cunosc obișnuiesc să dea mâna. Este un obicei atât de bine împământenit în activitatea noastră profesională, încât în astfel de momente trebuie să ne impunem reguli la care să fim atenți pentru a diminua astfel de interacțiuni.

Iată care ar fi principalele reguli de respectat în timpul unei interacțiuni de ordin profesional:

1. Nu da mâna cu nimeni și încearcă să eviți orice atingere fizică de acest tip. Folosește expresii verbale precum „mă bucur să vă cunosc”, pentru a transmite același mesaj.

2. Păstrează o distanță de minimum 1 metru între tine și celelalte persoane participante, chiar și atunci când sunteți așezați la masa de ședințe.

3. Roagă politicos persoana respectivă să își dezinfecteze mâinile atunci când intră în birou sau în spațiul în care se desfășoară întâlnirea.

4. Nu atinge obiecte în comun precum mape, cataloage, mostre de produse. Organizează întâlnirea astfel încât să nu fie necesară utilizarea unor astfel de materiale ce trec prin mâinile mai multor participanți.

5. Plasează pe masă o cutie cu șervețele și un dezinfectant pentru mâini, utile în cazul în care unul dintre participanți strănută sau țușește.

6. Dacă este posibil, mută întâlnirile într-un cadru online sau telefonic. Majoritatea companiilor urmează o politică de lucru de acasă, așa că nu ar trebui să te simți jenat că ai putea fi interpretat greșit.

Ce faci dacă e ziua de naștere a cuiva drag?

Din punct de vedere oficial, au fost interzise, până în acest moment, evenimentele la care participă peste 100 de persoane. Înseamnă, însă, asta că poți participa la ziua de naștere a cuiva, acasă sau în oraș? Multe persoane ar spune „NU”, din dorința de a limita interacțiunile cu ceilalți, chiar și într-un cadru mai restrâns.

Indiferent de decizia pe care o iei și de cadrul în care se desfășoară un astfel de eveniment social, respectă aceste reguli pentru a fi în siguranță:

1. Evită interacțiunea fizică de orice natură: săruturi, îmbrățișări, atingerea mâinii, etc.

2. Nu folosi în comun cu alții cești, farfurii, pahare sau tacâmuri.

3. Dezinfectează-ți mâinile imediat cum ajungi în locație, dar și de câteva ori pe parcursul evenimentului, mai ales dacă mănânci sau bei.

4. Părăsește imediat locația dacă observi că un alt invitat strănută sau tușește. Ține minte că oricât de drag ți-ar fi sărbătoritul, sănătatea ta și a celor din jur este cea mai importantă.

5. Nu consuma produse alimentare dacă există o șansă foarte mare ca acestea să fi fost atinse cu mâna de alte persoane, precum aperitivele plasate pe un bufet suedez fără clești cu care le poți pune pe farfurie.

6. Păstrează o distanță de minimum un metru între tine și cei din jur și asigură-te că spațiul este bine ventilat.

7. În privința cadourilor, ar fi de preferat să oferi variante virtuale, precum cardurile cadou, cu un risc redus de a fi contaminate prin atingere sau depozitare pe anumite suprafețe.

8. Grija pentru propria sănătate nu este o rușine, așa că refuză politicos orice intenție a celor din jur de a se apropia prea mult, de a te îmbrățișa sau de a da mâna cu tine.

Regulile de etichetă și de comunicare se schimbă

Indiferent de situația specifică despre care vorbim, interacțiunile sociale se supun unor reguli diferite în astfel de situații de îngrijorare cu privire la sănătatea publică. Este dificil să evităm relațiile umane, atât personale, cât și profesionale, de aceea trebuie doar să schimbăm modalitatea în care le abordăm.

Lucrează, pe cât posibil, de acasă și transformă orice întâlnire care nu poate fi amânată într-o convorbire telefonică sau ședință online.

Păstrează cordialitatea în comunicarea online și telefonică, ca formă de respect și de profesionalism, răspunzând în timp util la emailuri și la telefon. Este o modalitate simplă de a menține active relațiile sociale, fără a pune în pericol sănătatea nimănui.

Refuză sau amână orice deplasare în interes de serviciu sau participările la evenimente. Majoritatea companiilor amână deja astfel de acțiuni, așa că refuzul tău nu ar trebui să constituie o problemă. Notează-ți în agendă și reia discuțiile după finalizarea restricțiilor.
Află dacă ești pregătit să faci față pandemiei de coronavirus. Începe quiz-ul.