O tensiune arterială normală este un bun indicator pentru starea de sănătate. Asta pentru că tensiunea măsoară forța cu care inima pompează sângele în tot corpul.

Tensiunea este măsurată în milimetri de mercur și are doi indicatori:

  • Tensiunea arterială sistolică – indică presiunea cu care inima pompează sângele în vene;
  • Tensiunea arterială diastolică – indică presiunea sângelui din artere în timpul dintre contracțiile inimii, când aceasta se relaxează și este alimentată cu sânge.

Ce valori are o tensiune normală?

În general, tensiunea ideală este între 90/60 mmHg și 120/80 mmHg, însă aceste valori pot diferi în funcție de unii factori precum vârsta sau sexul.

Tensiunea arterială mică

Dacă valorile tensiunii sunt mai mici decât 90/60 mmHg, înseamnă că vorbim despre tensiune mică – este mult mai rar întâlnită hipotensiunea, comparativ cu hipertensiunea. De cele mai multe ori apare ca efect advers al unui tratament medicamentos, însă tensiunea poate scădea anormal de mult și din cauza deshidratării ori a unui infarct.

Tensiune arterială mare

Orice tensiune care trece de 120-129 sistolic și este mai mică de 80 diastolic, este considerată tensiune crescută. Medicii nu prescriu tratament în acest stadiu, însă recomandă modificarea stilului de viață – adoptarea unei diete mai sănătoase și echilibrate, precum și a unui stil de viață mai alert, din care sportul să nu lipsească.

Hipertensiunea de grad I sare de 130-139 sistolic și 80-89 diastolic. În asemenea cazuri, medicul poate prescrie și medicamente pentru reglarea tensiunii și pentru reducerea riscului de atac vascular cerebral ori infarct.

Hipertensiunea de grad II este caracterizată de o tensiune care depășește 140/90 mm. Tratamentul medicamentos este obligatoriu, la fel și modificarea stilului de viață.

Criza hipertensivă se instalează când tensiunea depășește 180/120 mm HG. Într-o asemenea situație, pacientul necesită îngrijiri medicale de urgență.

Tensiunea arterială: valori normale în funcție de vârstă

Totuși, în funcție de vârsta și genul pacientului, valorile tensiunii normale pot fi altele:

Sex feminin, 1-2 ani: 80/34 – 120/75;

Sex masculin, 1-2 ani: 83/38 – 117/76;

Sex feminin, 3-10 ani: 100/59 – 117/73;

Sex masculin, 3-10 ani: 100/61 – 112/73;

Sex feminin, 11 – 18 ani: 112/73 – 120/180;

Sex masculin, 11-18 ani: 114/74 – 120/80;

Sex feminin, 19-39: 120/79 – 123/82;

Sex masculin, 19-39: 120/79 – 124/83;

Sex feminin, 40-49: 124/83 – 126/84;

Sex masculin, 40-49: 125/83 – 127/94;

Sex feminin, 50 -59: 129/85 – 130/86;

Sex masculin, 50-59: 128/85 – 131/87;

Sex feminin, 60+: 134/84;

Sex masculin, 65+: 135/88.

Cum îți poți menține tensiunea în limitele sănătoase

Dacă ai o tensiune arterială sănătoasă, trebuie să o menții așa. Pe de altă parte, însă, dacă tensiunea este prea mare ori, dimpotrivă, prea mică, trebuie să o aduci în limitele sănătoase. Iată câteva recomandări pentru o inimă puternică și o tensiune normală!

Asigură-te că ai greutatea ideală pentru vârsta și înălțimea ta

Kilogramele în plus favorizează hipertensiunea, așa că scapă de ele. Chiar și eliminarea a 5 kilograme are un impact pozitiv asupra tensiunii tale. Adoptă o dietă sănătoasă, fă mișcare și odihnește-te suficient și vei reuși să ajungi la numărul de kilograme pe care ți-l dorești.

Redu aportul de sare consumat

Sarea crește în mod natural tensiunea arterială, așa că dacă ai probleme cu hipertensiunea, ar fi bine să limitezi consumul. Specialiștii ne sfătuiesc să nu depășim cantitatea de 1 linguriță de sare pe zi. Mare atenție, însă, la alimentele procesate, care conțin sare în cantități foarte mari și te pot păcăli.

Practică sport în mod regulat

Dacă vrei să ai o tensiune normală, trebuie să știi că este obligatoriu ca mișcarea fizică să facă parte din viața ta. În primul rând, efortul fizic determină organismul să elibereze o serie de substanțe care dilată vasele de sânge, reducând astfel tensiunea arterială. Totodată, sportul fortifică și mușchiul inimii și determină scăderea în greutate.

Mănâncă sănătos

Medicii cardiologi recomandă pacienților cu tensiune problematică să adopte o dietă bazată pe fructe, legume, produse lactate sărace în grăsimi, cereale integrale, carne de pasăre, pește, dar și nuci și semințe. Pe de altă parte, se recomandă evitarea sau limitarea consumului de grăsimi, carne roșie și zaharuri în exces.

Redu consumul de alcool și tutun

Aceste două vicii sunt extrem de nesănătoase pentru inimă. Alcoolul determină creșterea tensiunii, dacă este consumat în cantități mari. De asemenea, nicotina din țigări determină constricția vaselor de sânge, fapt ce are ca urmare tot creștera tensiunii arteriale.

Pentru reducerea riscurilor cardiovasculare, este important să îți monitorizezi tensiunea arterială și să faci eforturi pentru a o menține în limitele sănătoase. În acest sens, este important să combini stilul de viață sănătos cu tratamentul prescris de medic.

Dacă vrei să afli mai multe despre sănătatea inimii tale, citește aici și despre pulsul mic și modul în care te afectează această condiție.