Ranchiuna, furia și resentimentele nu îţi dau voie să fii fericit, de aceea este important să știi totul despre iertare și să înțelegi importanța acesteia în viaţa ta.

Despre iertare: ce este şi de ce este importantă

Psihologii definesc iertarea ca fiind decizia deliberată de a renunța la resentimente şi la dorința de răzbunare apărute în urma unei suferințe provocate de altă persoană. Această hotărâre este luată chiar dacă persoana în cauză nu merită iertarea.

Specialiștii, atenționază, însă să nu confundăm iertarea cu uitarea ori cu negarea/ minimalizarea răului pe care altcineva ni l-a pricinuit. Iertarea nu presupune găsirea unor scuze ori a unor circumstanțe atenuante pentru cel care te-a rănit. A ierta este un proces complex, ce presupune înţelegerea răului care ţi-a fost făcut, acceptarea sa şi depăşirea momentului fără sentimente neplăcute faţă de cel ce ţi-a greşit.

Nu este obligatoriu ca iertarea să vină la pachet cu împăcarea cu cel care ţi-a provocat suferință, însă, în cele mai multe cazuri, aceasta permite resudarea relației. Este foarte important să știi să treci peste, pentru a te elibera de resentimente și pentru a-ţi găsi liniștea psihică.

De ce trebuie să înveţi să ierţi

Dacă vrei să fii fericit şi să nu te simţi împovărat, iertarea este esenţială.  Furia pricinuita de o faptă neiertată declanșează eliberarea de hormoni ai stresului în organism, printre care adrenalina și cortizonul (n.r. hormon al stresului). Așadar, iertarea te poate ajuta să te simți mai relaxat, mai liniștit și chiar mai fericit.

Beneficiile iertării pentru organism:

  • echilibru emoțional;
  • relații mai sănătoase;
  • reducerea anxietății;
  • reducerea stresului;
  • ameliorarea stărilor depresive;
  • stimă de sine crescută;
  • sistem imunitar mai puternic;
  • îmbunătățirea sănătății sistemului cardiovascular;

Despre iertare – cum o faci, atunci când simți că nu poți

Dacă înțelegi cât de benefică este iertarea, însă totuși nu reușești să o pui în aplicare, ai nevoie de o strategie care să te ajute. Iată cum poți ierta pe cineva, pas cu pas:

  1. Analizează bine situația și acceptă-ți emoțiile 

De cele mai multe ori, suferința te face să îţi blochezi sentimentele și gândurile cu privire la un anumit subiect. Dacă vrei să pornești pe calea iertării, este important să îți accepți emoțiile și să analizezi modul în care acestea au apărut.

Reușind să accepți lucrurile așa cum s-au petrecut, vei înțelege mai bine mecanismul iertării și vei putea să duci la capăt această misiune.

  1. Exprimă-ți trăirile

După ce ai înțeles modul în care te-a afectat răul pricinuit de altă persoană, este bine să îți exprimi sentimentele și să spui lucrurilor pe nume. Poți face acest lucru în mai multe moduri, în funcție de evoluția pe care dorești să o aibă lucrurile.

Concret, dacă vrei să te împaci cu persoana care ți-a greșit, este recomandat să ai o discuție cu aceasta, în timpul căreia să îi spui cât de tare te-au rănit acțiunile/ vorbele sale. Bineînțeles, trebuie să menții un ton calm și să folosești cuvinte bine alese, altfel nu vei face altceva decât să inițiezi un conflict.

Dacă, pe de altă parte, nu vrei sau nu poți să păstrezi relația cu persoana care ți-a greșit, te poți exprima în scris. Ia o foaie și un pix și eliberează-ți mintea de gânduri, trecând pe foaie tot ce simți. La final, rupe sau arde scrisoarea. Persoana care ți-a facut rău nu trebuie neapărat să știe că ai iertat-o, iertarea este mai degrabă benefică și necesară pentru tine, decât pentru celălalt.

Specialiștii în domeniul psihologiei au descoperit că tehnica jurnalului, dacă este folosită în situații negative, te ajută să ierţi mai ușor și să mergi mai departe. Așadar, așterne pe foaie trăirile pe care le ai și lucrurile vor decurge de la sine.

  1. Empatizează cu cel care ți-a greșit 

Nu trebuie să fii de acord cu faptele sale, nici să îi găsești scuze, însă ai putea să încerci să te pui în locul celui care te-a făcut să suferi. Identifică posibilii factori declanșatori și încearcă să empatizezi cu persoana în cauză. În același timp, gândește-te și la calitățile acelei persoane și încearcă să vezi și partea sa bună (dacă este cazul și nu vorbim despre o persoană care ți-a pricinuit suferință în mod intenționat). Îți va fi mai ușor să ierți și să lași lucrurile rele în trecut.

  1. Învață-ți lecția și treci peste

Odată ce iei decizia să ierți, nu înseamnă că este în regulă să permiți un comportament de neacceptat. Invață-ți lecția și încearcă să te protejezi, pe viitor, de oamenii care îți pot face rău.

Lasă trecutul în urmă și nu îți mai face rău întorcându-te cu gândul la evenimentele dureroase. Odată ce ai eliberat emoțiile negative, ești capabil să vezi cum te-a ajutat experiența dureroasă să evoluezi pe plan personal.

  1. Iartă-te și pe tine

De multe ori suntem capabili să îi iertăm pe cei care ne greșesc, însă suntem extrem de aspri și deloc flexibili când vine vorba despre propria persoană.

Invață totul despre iertare și pune în aplicare și cu tine. Învață să te accepți așa cum ești și să te iubești cu tot cu slăbiciunile și defectele pe care le ai.