Vitamina A este un nutrient liposolubil care joacă un rol esențial în organism. O găsești în multe alimente, dar poți lua și suplimente, dacă suferi de un deficit. Această vitamină este foarte importantă pentru vedere, dar și pentru sistemul imunitar și creștere celulară.

Există două tipuri de vitamina A: formă activă o reprezintă retinoizii și provine din sursă animală, iar beta-carotenul, din sursă vegetală. Asociația Americană a Inimii recomandă să îți iei antioxidanții, inclusiv beta-carotenul, dintr-o dietă echilibrată, bogată în fructe, legume și cereale integrale, în loc de suplimente. Medicamentele trebuie administrate atunci când lipsa vitaminei A nu mai poate fi combătută din surse naturale.

Ține cont că dozele mari de antioxidanți pot face mai mult rău decât bine, așa că nu lua nicio pastilă fără recomandarea medicului.

Funcțiile vitaminei A în organism

Pentru ca organismul să folosească vitamina A, trebuie să convertească ambele forme în retinal și acid retinoic, formele active ale nutrientului. Fiind o vitamină solubilă în grăsime, este depozitată în țesuturi pentru a fi folosită ulterior. De cele mai multe ori, vitamina A este reținută în ficat, după care este eliberată în circulație.

Cea mai importantă funcție a vitaminei este să protejeze ochii și vederea, dar ajută și la menținerea sănătății țesuturilor precum pielea, intestinele, plămânii, vezica și urechea internă. Deoarece susține creșterea și distribuirea celulelor T, celule albe care protejează împotriva infecțiilor, vitamina A are un rol important și în întărirea sistemului imunitar.

5 beneficii ale vitaminei A pe care trebuie să le știi

  1. Protejează ochii de orbire și îmbătrânire

Vitamina A este necesară pentru a converti lumina în semnale electrice trimise către creier. De altfel, primul semn că suferi de lipsa de vitamina A poate fi orbirea, mai ales pe timpul nopții. Atunci când consumi cantitățile recomandate de beta-caroten, previi îmbătrânirea ochilor și protejezi vederea.

  1. Vitamina A poate scădea riscul de cancer

Cancerul apare atunci când celulele anormale cresc într-un număr alarmant. Pentru că vitamina A joacă un rol important în creșterea și dezvoltarea celulelor, previne dezvoltarea bolii. În mai multe studii, cercetătorii au observat că dozele mari de vitamina A reduc apariția unor tipuri de cancer, precum cel de plămâni, de vezică, de col sau limfom.

  1. Scazi riscul apariției acneei

Acneea este o boală inflamatorie a pielii. Oamenii care se confruntă cu această problemă au coșuri pe față, pe spate și pe piept. Specialiștii au observat că persoanele care au deficit de vitamina A au un risc crescut de a face acnee, astfel că dermatologii recomandă retinol împotriva acestei probleme.

  1. Întărește oasele

Consumul de vitamina A este necesar și pentru a menține oasele sănătoase și a preveni fracturile. Ține, însă, cont că acest nutrient nu este de ajuns pentru oase puternice, vitamina D și calciul fiind, de asemenea, importante.

  1. Rol vital pentru fertilitare

Vitamina A este esențială atât pentru aparatul reproducător al femeilor, cât și al bărbatului. Are, de asemenea, un rol important în protejarea sarcinii și dezvoltarea normală a fătului.

Posibile interacțiuni ale vitaminei A

Dacă iei suplimente cu vitamina A, trebuie să discuți cu medicul tău de familie, pentru a te asigura că nu interacționează cu alte medicamente. Cele mai periculoase combinații sunt cu:

  • Anticoagulantele: dacă iei pastile pentru a preveni apariția cheagurilor de sânge, trebuie să ai mare grijă la vitamina A. Acest supliment poate crește riscul de sângerare.
  • Targretin: vitamina A nu este recomandată, atunci când urmezi un tratament împotriva cancerului. În cazul în care nu respecți această recomandare, riscul efectelor adverse precum mâncărimi și piele uscată, care apar în timpul administrării de targretin, cresc considerabil.
  • Medicamente hepatotoxice: dozele mari de vitamina A pot afecta ficatul, așa că ai grijă să nu le combini cu medicamentele cu toxicitate crescută.
  • Retinoizi: nu folosi suplimentele de vitamina A atunci când iei retinoizi, deoarece poți crește riscul de supradoză.

Doză recomandată de vitamina A

Nu lua niciodată suplimente de vitamina A, dacă nu știi sigur că suferi de un deficit de vitaminĂ. Dozele recomandate sunt:

0 – 3 ani: 600 mcg/zi.

4 – 8 ani: 900 mcg/zi.

9 – 13 ani: 1,700 mcg/zi.

14 – 18 ani: 2,800 mcg/zi.

peste 19 ani: 3,000 mcg/zi.

Efecte adverse ale vitaminei A

Prea multă vitamina A îţi poate dăuna. O singură doză de 200.000 mcg poate provoca:

  • Greaţă;
  • Vomă;
  • Ameţeli;
  • vedere înceţoşată.

Pe termen lung, doze mai mari de 10.000 mcg de vitamina A pe zi pot provoca:

  • subţierea oaselor;
  • leziuni ale ficatului;
  • dureri de cap;
  • diaree;
  • iritaţii ale pielii;
  • Greaţă;
  • dureri articulare şi de oase;
  • defecte de naştere.

Alimente bogate în vitamina A

Retinolul, forma activă a vitaminei A se regăseşte doar în surse naturale. Cele mai bogate alimente sunt:

organe precum ficatul;

peştele gras, precum somonul sau heringul;

untul, laptele şi brânza;

ouăle.

Plantele conţin beta-carotenul, forma antioxidantă a acestui nutriment. Odată ajuns în organism, beta-carotenul este convertit în retinol. Carotenul este un pigment portocaliu care colorează legumele şi fructele. Îl găseşti în:

  • dovleac;
  • morcovi;
  • cartofi dulci;
  • pepene galben;
  • Papaya;

Beta-carotenul se mai găseşte şi în:

  • legumele verzi, precum broccoli, spanac sau fasole verde;
  • Zucchini;
  • ardei gras.