Vitamina C, cunoscută şi sub denumirea de acid ascorbic, este un nutrient vital pentru sănătate, necesar pentru formarea vaselor de sânge, a cartilajelor, muşchilor şi colagenului din oase. Este, de asemenea, important şi în procesul de vindecare a organismului.

Fiind un antioxidant, vitamina C protejează celulele împotriva efectelor radicalilor liberi – molecule pe care corpul tău le produce când metabolizează alimentele sau când este expus la fum e ţigară sau radiaţii. Radicalii liberi se numără printre principalele cauze ale bolilor de inimă, cancer şi alte afecţiuni cronice.

Organismul nostru nu produce acest nutrient în mod natural, de aceea trebuie să îl iei din alimente sau suplimente. Atunci când alegi ultima variantă, discută cu medicul tău, pentru că dozele prea mari de vitamina C pot fi periculoase.

Cum a apărut vitamina C

Papirusul Ebers, cartea de remedii din medicina antică agipteană, scrisă în anii 1500 î. Hr., descrie o boală ce pare a fi scorbut şi poate fi tratată cu ceapă, o legumă ce conţine cantităţi foarte mari de vitamina C. În secolul al XV-lea, scorbutul a fost una dintre principalele cauze de deces mai ales în rândul marinarilor şi a rămas un mister până în anul 1753, când comunitatea medicală britanică a recunoscut legătura dintre scorbut şi deficienţele nutriţionale. Oamenii care plecau în expediţii pe mare mâncau proteine animale şi carbohidraţi, dar foarte rar fructe şi legume. Lipsa acestei categorii alimentare ducea la inflamarea gingiilor, pierderea dinţilor, uscarea pielii şi ulterior moartea.

Astăzi ştim că vitamina C previne şi tratează această boală cumplită, dar la acea vreme, specialiştii doar suspectau că ar exista acest nutrient. În 1930, cercetătorul Albert Szent-Györgyi, în timp ce studia celulele şi felul în care acestea foloseau carbohidraţii, grăsimile şi proteinele, a identificat o moleculă care era capabilă să piardă sau să câştige atomi de hidrogen. Noua substanţă descoperită avea proprietatea unui acid, dar şi a unei zaharuri, iar patru ani mai târziu, toată lumea înţelesese importanţa acidului ascorbic.

De ce avem nevoie de vitamina C

Vitaminele, inclusiv viamina C, sunt compuşi organici, adică există în toate celulele vii şi conţin elementele carbon şi oxigen. Vitamina C este solubilă în apă, astfel că organismul nu o depozitează, iar pentru a menţine un nivel sănătos de acid ascorbic, ai nevoie de un consum zilnic de alimente care îl conţin.

Cercetătorii au observat, printre altele, că vitamina C este esenţială pentru producerea de colagen, substanţă necesară oaselor, pielii, vaselor de sânge şi altor ţesuturi.

Alte studii au arătat că vitamina C poate reduce riscul apariţia unor anumite tipuri de cancer, mai ales a celor care apar în gură şi în tractul digestiv. În plus, aceast nutrient neutralizează moleculele instabile de oxigen care pot afecta ADN-ul.

Un studiu din 2003, efectuat de cercetătorii de la Centrul Medical din San Francisco, a arătat că oamenii cu un nivel mare de vitamina C în sânge aveau un risc mai mic de a fi testaţi pozitiv pentru infecţia cu Helocobacter Pylori, o bacterie ce creşte riscul de cancer la stomac şi ulcer. Această vitamină inhibă dezvoltarea bacteriei, spun oamenii de ştiinţă.

Beneficiile vitaminei C pentru organism

De la descoperirea ei şi până în zilele noastre, medicii consideră vitamina C necesară pentru buna funcţionare a organismului.

1. Previne bolile cronice

Atunci când radicalii liberi se acumulează în organism, apare stresul oxidativ, una dintre principalele cauze ale bolilor cronice. Studiile au arătat, însă, că un consum constant de vitamina C creşte nivelul de antioxidanţi din sânge cu aproape 30%. Asta înseamnă că organismul este mai pregătit să lupte cu agenţii patogeni şi cu inflamaţia.

2. Previne hipertensiunea arterială

Hipertensiunea creşte riscul apariţiei bolilor de inimă, principala cauză de deces la nivel mondial. Un studiu efectuat pe animale a arătat, însă, că vitamina C relaxează vasele de sânge care transportă sângele către inimă şi ajută la scăderea tensiunii. În plus, o analiză efectuată pe 29 de studii a arătat că suplimentele de vitamina C, atunci când sunt luate la recomandarea medicului, pot reduce atât tensiunea sistolică, cât şi pe cea diastolică.

Deşi descoperirile sunt îmbucurătoare, nu înseamnă că vitamina C poate înlocui, în acest moment, tratamentul pentru scăderea tensiunii.

3. Scade nivelul de acid uric şi previne guta

Guta este un tip de artrită ce provoacă dureri articulare îngrozitoare şi apare atunci când nivelul de acid uric din sânge este prea mare. Vitamina C reduce, însă, acidul uric din sânge şi este benefică mai ales împotriva atacurilor de gută.

4. Îmbunătăţeşte absorbţia fierului

Fierul este un nutrient important, ce îndeplineşte numeroase funcţii în organism. Producerea de celule roşii şi transportul oxigenului în corp se numără printre rolurile sale esenţiale. Vitamina C îmbunătăţeşte absorbţia fierului din alimentaţie, astfel că este recomandată mai ales celor care au o dietă vegetariană.

Studiile au arătat că 100 mg de vitamina C poate îmunătăţi absorbţia fierului cu până la 67%. În aceste condiţii, acidul ascorbic poate scădea riscul apariţiei anemiei.

5. Stimulează funcţionarea celulelor albe

Unul dintre principalele motive pentru care oamenii iau vitamina C este pentru a-şi întări sistemul imunitar. În primul rând, acest nutrient stimulează producţia celulelor albe ce protejează împotriva infecţiilor. În al doilea rând, celulele albe funcţionează mult mai eficient, deoarece sunt protejate de radicalii liberi.

6. Protejează memoria şi creierul

Stresul oxidativ şi inflamaţia din apropierea creierului şi a coloanei poate creşte riscul apariţiei demenţei. Vitamina C este un antioxidant puternic, care te poate ajuta să lupţi cu efectele nocive ale stresului.

Alte beneficii ale vitaminei C

Deşi nu există suficiente dovezi în acest sens, unii medici consideră vitamina C benefică şi în următoarele situaţii:

  • menţinerea nivelului de colesterol în limite normale. Oamenii care nu suferă de lipsă de vitamina C au un colesterol mai bun;
  • vitamina C scade riscul apariţiei cataractei;
  • bolnavii de diabet care au o dietă bogată în legume şi fructe au un risc mai mic de a suferi de probleme renale, oculare şi nervoase.

Vitamina C poate tratat răceala?

Mulţi oameni consideră că vitamina C poate trata o răceală comună, dar nu există studii în acest sens. Cu toate acestea, suplimentele de vitamina C pot reduce severitatea şi durata bolii cu 8%.

Surse naturale de vitamina C

Deşi există suplimente de vitamina C, acestea nu trebuie luate decât la recomandarea medicului. Îţi poţi lua cantitatea necesară de vitamina C din dietă. Cele mai bune surse naturale sunt:

  • ardei;
  • pomelo;
  • varza de Bruxelles;
  • ananasul;
  • papaya;
  • varza Kale;
  • portocalele;
  • coriandrul;
  • broccoli;
  • coacăzele;
  • pătrunjelul;
  • kiwi;
  • lămâile;
  • căpşunele;

Chiar dacă citricele sunt recunoscute pentru cantitatea mare de vitamina C pe care o conţin, este important să ai o dietă cât mai variată, bogată în legume şi fructe.

Semne că ai lipsă de vitamina C

O alimentaţie săracă în fructe şi legume duce la o lipsă de vitamina C, situaţie extrem de periculoasă pentru sănătate. Dacă observi următoarele simptome, mergi la medic.

1. Apariţia coşurilor

Lipsa de vitamina C duce la apariţia unor mici umflături pe piele, asemănătoare coşurilor. Apar, de obicei, pe braţe, coapse şi şolduri. Aceste semne nu sunt, însă, obligatoriu un semn de deficit de acid ascorbic, aşa că cere sfatul unui specialist, înainte să iei suplimente.

2. Puncte roşii pe unghii

Atunci când unghiile îşi schimbă forma, devin subţiri şi cu puncte roşii, s-ar putea să ai prea puţină vitamina C în organism.

3. Piele uscată

Vitamina C menţine pielea sănătoasă şi stimulează producţia de colagen, substanţă ce păstrează aspectul tânăr al tenului. Atunci când pielea este uscată, poate fi vorba de un nivel prea mic din acest nutrient.

4. Vânătăi care apar uşor

Lipsa de vitamina C slăbeşte vasele de sânge şi duce la apariţia uşoară a vânătăilor. Nu te aştepta să vezi zone mari învineţite, pentru că punctele mici şi roşii de pe piele pot anunţa acelaşi lucru.

5. Oboseală şi depresie

Primele semne ale lipsei de vitamina C sunt oboseala inexplicabilă şi depresia. Consumă mai multe fructe şi legume şi te vei simţi mai bine.

Vitamina C şi interacţiunile medicamentoase

Vitamina C poate încetini eliminarea estrogenului din organism, aşa că trebuie să ai mare grijă, atunci când iei contraceptive ce conţin acest hormon. Şi bolnavii de cancer trebuie să aibă grijă cu această vitamină, deoarece poate anula efectul chimioterapiei. Pentru a evita interacţiunile cu alte medicamente, este important să îi spui medicului tău ce pastile iei, când îţi prescrie vitamina C.

Când este periculoasă prea multă vitamina C

Un adult sănătos poate lua fără probleme 500 – 1000 de mg de vitamina C zilnic. Dacă fumezi, ai nevoie de 35 de mg de vitamina C în plus. Poţi lua medicamentele sunt formă de pastile, tablete masticabile sau efervescente. Deşi vitamina C este un nutrient important, trebuie să ai grijă să nu depăşeşti 2000 de mg pe zi. Atunci când sari de această limită, te poţi confrunta cu:

  • diaree;
  • greaţă;
  • vomă;
  • arsuri gastrice;
  • insomnie;
  • crampe abdominale;
  • dureri de cap;
  • insomnie.

Acum, că ai aflat cât de sănătoasă este vitamina C, asigură-te că mănânci zilnic fructe şi legume şi că ai o dietă variată.