Vitamina D a devenit un nutriment extrem de popular în ultimii ani, studii recente arătând rolul său esenţial în sănătatea organismului. De la întărirea imunităţii şi până la prevenirea unor boli grave, precum scleroza multiplă, această substanţă are multe beneficii. Află cum se administrează corect, care sunt sursele naturale şi ce efecte adverse pot apărea, atunci când iei suplimente cu vitamina D.

Ce este vitamina D

Vintaminele sunt nutrimente pe care corpul uman nu le poate crea, aşa că ele trebuie luate din alimentaţie sau suplimente. Cu toate acestea, vitamina D poate fi produsă de organism prin expunerea la soare. Astfel, sunt trei moduri prin care poţi absorbi această substanţă: prin piele, prin dietă şi prin suplimente.
Vitamina D este solubilă în grăsimi şi regăseşte în puţine surse alimentare. Acest nutriment nu ajunge în celule în forma sa activă, astfel că organismul trebuie să o convertească în 25-hidroxivitamina D sau 25-OH vitamina D.

Beneficiile vitaminei D

Vitamina D nu apare des pe buletinul de analize, dar funcţiile pe care le îndeplineşte sunt extrem de importante. Printre altele, menţine oasele sănătoase, protejează dinţii, întăreşte sistemul imunitar, hrăneşte creierul, acţionază asupra sistemului nervos, reglează nivelul de insulină şi scade riscul apariţiei diabetului. În plus, are şi rol în susţinerea funcţionării plămânilor şi a sistemului cardiovascular. Este important să cunoşti în detaliu rolul acestei vitamine, pentru a discuta cu medicul tău şi a te asigura că nu ai niciun deficit.

1. Menţine sănătatea oaselor

Vitamina D joacă un rol esenţial în reglarea nivelului de calciu şi menţinerea fosforului în limite normale în sânge. Aceşti factori sunt vitali pentru oase. Vitamina D stimulează intestinele să absoarbă calciul pe care rinichii l-ar elimina altfel. La copii, lipsa acestui nutriment poate cauza rahitism, iar la adulţi, poate duce la pierderea densităţii osoase şi la slăbiciune musculară. Osteoporoza este o altă afecţiune ce poate apărea, atunci când există o lipsă de vitamina D.

2. Scade riscul apariţiei răcelilor

O analiză din 2018 a unor studii medicale a arătat că vitamina D protejează împotriva viruslui gripal. Chiar dacă este nevoie de mai multe cercetări în acest sens, specialiştii susţin că vitamina D are rol în protejarea şi stimularea sistemului imunitar şi, deci, în scăderea riscului de răceală şi gripă.

3. Protejează sănătatea copiilor

Studiile au stabilit o legătură între hipertensiunea arterială la copii şi lipsa de vitamina D. În plus, specialiştii de la Academia Americană de Astm Alergic şi Imunologie susţin că deficitul de vitamina D creşte riscul apariţiei alergiilor la copii. Un exemplu în acest sens este dat de copiii care locuiesc în apropiere de Ecuador, unde numărul cazurilor de alergii la copii sunt mult mai mici.

4. Protejează sarcina

Un studiu din 2019 a arătat că femeile însărcinate, care suferă de lipsă de vitamina D, au un risc mai mare de a suferi de preeclampsie şi a naşte prematur. În plus, medicii susţin că o cantitate prea mică din acest nutriment poate creşte riscul apariţiei diabetului gestaţional şi a vaginitei la femeile însărcinate.

5. Protejează împotriva cancerului

Deşi încă sunt necesare studii suplimentare în acest sens, există cercetări care sugerează faptul că vitamina D poate scădea riscul apariţiei cancerului de colon şi chiar de prostată şi de sân. Cu toate aceste, trebuie reţinut faptul că un nivel prea mare de vitamina D în sânge a fost asociat cu un risc mai mare de a suferi de cancer pancreatic.

Semne că suferi de vitamina D

Oricare dintre semnele de mai jos trebuie să te trimită la medic, pentru a verifica nivelul de vitamina D din sânge.

  • Atunci când răceşti des sau faci infecţii frecvenţe, s-ar putea să ai probleme cu sistemul imunitar. Vitamina D joacă un rol esenţial în protejarea lui, aşa că un tratament cu suplimente cu vitamina D s-ar putea să te scape de probleme.
  • Oboseala cronică poate avea multe cauze, iar lipsa de vitamina D este una dintre ele.
  • Durerile de oase şi lombare pot fi, de asemenea, provocate de prea puţină vitamina D.
  • Şi depresia este asociată cu lipsa acestei vitamine importante. Numeroase studii au arătat că oamenii care nu au niciun deficit de substanţe din complexul D sunt mai fericiţi.
  • Un nivel prea mic de vitamina D duce, de asemenea, la vindecarea lentă a rănilor sau a infecţiilor.
  • Dacă afli că suferi de scăderea densităţii osoase, s-ar putea să ai prea puţină vitamina D în organism.
  • Şi căderea părului poate semnala lipsa acestei vitamine, aşa că este important să nu ignori acest simptom.

Cum tratezi lipsa de vitamina D

Necesarul zilnic de vitamina D depinde de vârstă, alimentaţie, starea generală de sănătatea şi expunerea la lumina solară. Dacă analizele de sânge arată că suferi de lipsă de vitamina D, vei primi suplimente. Doza zilnică recomandată este următoarea:

  • 0 – 12 luni – 400 UI;
  • 1 – 70 de ani – 600 UI;
  • peste 71 de ani – 800 UI.

Nu ai cum să ştii câtă vitamina D iei din expunerea la lumina solară, aşa că trebuie să discuţi cu medicul tău, înainte de a începe un tratament cu suplimente de vitamina D.

Surse naturale de vitamina D

Nu sunt foarte multe alimente care conţin vitamina D, de aceea trebuie să te asiguri că le consumi constant, dacă nu iei suplimente.

  • Somonul sălbatic conţine aproximativ 988 UI de vitamina D pe porţie, iar cel crescut la fermă, doar 250 UI. Primul tip îţi oferă 124% din necesarul de vitamina D, în timp ce al doilea, doar 32%.
  • Heringul şi sardinele sunt, de asemenea, surse importante de vitamina D, dar este important să le consumi proaspete. Conţin, în medie, 21 UI de vitamină.
  • Uleiul din ficat de cod are în compoziţia sa 448 de UI de vitamina D la 4,9ml, adică 56% din doza zilnică recomandată. Conţine, de asemenea, şi alţi nutrimenţi importanţi, precum vitamina A, omega 3 şi acizi graşi.
  • Gălbenuşul de ou ar trebui, de asemenea, consumat regulat, datorită conţinutului ridicat de vitamina D. Ai grijă să alegi ouă de la găini crescute la curte, pentru că cele de la fermele comerciale au doar 37 UI pe gărlbenuş.
  • Ciupercile pot sintetiza vitamina D când sunt expuse la lumina solară, aşa că sunt o sursă bună pentru această substanţă. Ţine, însă, cont că trebuie să cumperi ciuperci sălbatice, pentru a te bucura de aceste proprietăţi.
  • Laptele de vacă, de soia, sucul de portocale, cerealele integrale şi ovăzul sunt, de asemenea, bogate în vitamina D, cu doze între 54 – 136 UI pe porţie.

Ce se întâmplă dacă ai prea multă vitamina D în organism

Limita superioară de vitamina D pentru un adult sănătos este de 4,000 de UI pe zi, dar specialiştii de la Institutul Naţional de Sănătate din SUA susţin că toxicitatea cauzată de prea multă vitamina D apare la peste 10.000 de UI pe zi. Printre simptomele care apar, odată ce se întâmplă asta, se numără:

  • lipsa poftei de mâncare;
  • gură uscată;
  • gust metalic;
  • vomă;
  • constipaţie;
  • diaree.

Excesul de vitamina D poate apărea atunci când urmezi un tratament cu suplimente, de aceea este recomandat să respecţi dozele prescrise de medic.

Interacţiunile vitaminei D cu alte medicamente

Ca orice alt medicament, vitamina D poate interacţiona cu anumite substanţe, aşa că trebuie să întrebi farmacistul sau medicul, înainte de a începe orice tratament. Printre pastilele care nu ar trebui niciodată combinate cu vitamina D se numără:

Predistonul sau orice alt corticosteroid prescris pentru a reduce inflamaţia, pentru că aceste medicamente afectează modul în care vitamina D este absorbită în organism.

Medicamentele pentru slăbit sau cele pentru reducerea colesterolului sunt, de asemenea, contraindicate atunci când iei suplimente cu vitamina D.

O alimentaţie sănătoasă şi echilibrată te poate proteja de apariţia lipsei de vitamina D, dar este recomandat să îţi faci o analiză de măsurare a nivelului acestei substanţe în sânge o dată pe an.