Cromul face parte din categoria mineralelor care se regăsesc în mod natural în organism, însă aportul poate fi suplimentat prin alimentație sau chiar prin suplimente alimentare. Iată ce avantaje poate avea mărirea aportului, dar și când este recomandată!

Cromul îmbunătățește modul în care insulina acționează în organism. Despre insulină știm că este esențială pentru funcționarea metabolismului și pentru depozitarea carbohidraților, grăsimilor, dar și proteinelor. 

Efecte benefice ale cromului

Combate deficitul de crom. Cel mai evident avantaj al suplimentelor cu crom este, bineînțeles, combaterea deficitului de crom. Nu este un deficit nutrițional des întâlnit, însă sunt pacienți care dezvoltă această problemă și au nevoie de suplimente alimentare pentru a o combate.  

Benefic pentru pacienții cu diabet de tip 2. Suplimentele pe bază de crom ar putea să scadă atât nivelul de zahăr din sânge al pacientului diabetic, cât și trigliceridele. 

Te poate ajuta să slăbești. Cel mai adesea, cromul sub formă de supliment este administrat ca ajutor în curele de slăbire. Asta pentru că se spune despre crom că poate să reducă apetitul, însă totodată reduce și nivelul de grăsime din corp, în timp ce mărește masa musculară. Nu există încă dovezi științifice care să confirme aceste efecte ale cromului, însă se fac studii pe această temă. 

Reduce nivelul de colesterol “rău” din sânge. Hiperlipidemia poate fi combătută mai ușor cu ajutorul cromului. Sunt studii care arată că administrarea zilnică a unei doze de 15 până la 200 micrograme de crom poate să reducă nivelul LDL. 

Surse alimentare de crom

Cromul se regăsește și într-o mulțime de alimente pe care le consumăm în mod regulat printre care și:

  • broccoli;
  • suc de grepfrut;
  • usturoi;
  • pâine integrală;
  • suc de portocale;
  • carne de vită;
  • carne de curcan;
  • banane;
  • mere;
  • fasole verde.

Doza zilnică recomandată de crom

Nu există o doză zilnică recomandată de crom, întrucât oamenii de știință nu au reușit să identifice cantitatea de crom de care corpul are nevoie. Sunt, însă, recomandări cu privire la aportul minim care trebuie asigurat:

Femei cu vârsta între 19-50 de ani: 25 mag/ zi;

Femei de peste 51 de ani: 20 mag/ zi;

Bărbați cu vârsta între 19-50 de ani: 35 mcg/zi;

Bărbați cu vârsta de peste 51 de ani: 30 mcg/zi.

Cât despre aportul maximum, recomandările sunt să ne oprim la cel mult 1000 mcg/ zi. 

Administrarea dozelor de cel mult 1000mcg de crom, chiar și pe termen lung – 6 luni, este considerată sigură.

În cazul copiilor, este indicat să se consulte medicul pediatru în privința administrării cromului, precum și a dozelor zilnice. 

Indiferent de scopul administrării suplimentelor cu crom, este obligatoriu să citești eticheta produsului și să respecți recomandările făcute de producător, cu privire la dozele și modul administrării. 

Reacții adverse ale administrării suplimentelor cu crom

În general, administrarea suplimentelor de acest tip nu cauzează probleme ori reacții adverse. Sunt însă situații în care pot apărea tulburări ale somnului, schimbări bruște de dispoziție sau chiar reacții alergice. 

Mare atenție în caz de probleme renale, întrucât cromul poate determina agravarea afecțiunilor. Pacienții care au asemenea probleme nu trebuie să administreze crom sub formă de supliment fără să se consulte în prealabil cu medicul. 

De asemenea, este important de menționat că pacienții care urmează un tratament pentru diabet trebuie, de asemenea, să se consulte cu medicul cu privire la aportul zilnic de crom. Tot la capitolul interacțiuni cu alte medicamente trebuie specificat faptul că și antiacidele, pentru tratarea refluxului gastroesofagian, corticosteroidele, betablocantele, antiinflamatoarele nesteroidiene și chiar și medicamentele pentru afecțiunile tiroidiene pot interacționa cu cromul. Fie efectul acestora va fi amplificat de crom, fie cromul nu va fi absorbit corespunzător în organism din cauza medicamentelor. 

Suplimentele cu crom sunt contraindicate femeilor însărcinate ori care alăptează, din cauză că nu se cunosc încă efectele acestora asupra fătului. 

Cromul ca supliment stârnește o mulțime de controverse în rândul specialiștilor în medicină, unii fiind de părere că este necesar și benefic, alții dimpotrivă, fiind siguri că nu aduce niciun beneficiu. Indiferent de tabăra căreia înclini să te alături, un lucru este cert: pentru a nu te expune niciunui risc, dacă vrei să administrezi crom, consultă-te cu medicul tău, care îți cunoaște istoricul medical.