Vitamina B6 este extrem de importantă pentru sănătatea organismului, contribuind la funcționarea armonioasă a sistemului nervos, precum și a celui imunitar. Aceasta se regăsește în multe dintre alimentele pe care le consumăm zilnic, însă uneori poate fi necesar să apelăm la ajutorul suplimentelor alimentare pentru a asigura aportul zilnic necesar organismului – iată cum se manifestă deficitul, dar și cum îl putem combate!

Ce este vitamina B6

Cunoscută și sub denumirea de piridoxină, vitamina B6 face parte din complexul de vitamine B și este o vitamină solubilă în apă. Organismul nu are abilitatea de a produce această substanță, de aceea o extrage din alimentele care o conțin ori din suplimentele alimentare.

Un consum zilnic al acestei vitamine menține corpul sănătos, prevenind o serie de dereglări sau chiar afecțiuni.

Beneficiile vitaminei B6

  • Această vitamină, împreună cu acidul folic și vitamina B12, poate menține echilibrat nivelul de hemocisteină din sânge. Așadar, reduce riscurile cardiovasculare, despre care se știe că sunt crescute în prezența unui nivel ridicat de hemocisteină în sânge;
  • În timpul sarcinii, vitamina B6 poate reduce simptomele specifice stărilor de rău matinale;
  • Este eficientă în tratarea anemiei sideroblastice – o formă genetică de anemie;
  • Susține funcțiile cognitive, prin reducerea hemocisteinei din organism, substanță care în cantități mari, poate fi asociată cu demența, boala Alzheimeri sau alte afecțiuni caracterizate de declinul funcțiilor cognitive;
  • Este nevoie de cercetări suplimentare pentru a confirma acest efect al vitaminei B6, însă oamenii de știință sunt de părere că poate reduce simptomele specifice sindromului premenstrual (indispoziție, irascibilitate, tulburări de memorie, probleme de concentrare, anxietate și balonare).

Lipsă de vitamina B6 – simptome

Deficitul de vitamina B6 apare, în general, sub forma unui deficit al mai multor vitamine din complexul B, în special în asociere cu lipsa de vitamina B12 sau de acid folic. Dacă deficitul este mic, nu vor apărea simptome, însă carența îndelungată și severă se poate manifesta prin simptome precum:

  • Anemie microcitară;
  • Boli ale pielii;
  • Depresie;
  • Confuzie;
  • Imunitate scăzută.

Sunt unele afecțiuni care cresc riscul de deficit de vitamina B6 întrucât împiedică absorbția acesteia – este vorba despre:

  • Unele boli renale;
  • Afecțuni gastrointestinale autoimune precum boala celiacă, colita ulcerativă, boala Crohn;
  • Boli autoimune inflamatorii precum artrita reumatoidă.
  • Alcoolism.

De câtă vitamina B6 are nevoie organismul?

Aportul zilnic necesar organismului diferă în funcție de vârstă.

Bebeluși 0-6 luni: 01, mg;

Bebeluși 7-12 luni: 0,3 mg;

Copii 1-3 ani: 0,5 mg;

Copii 4-8 ani: 0,6 mg;

Copii 9-13 ani: 1 mg;

Adolescenți 14-18 ani: 1,3 mg;

Adlți 19-50 ani: 1,3 mg;

Adulți peste 51 ani: 1,7 mg;

Femei însărcinate: 1,9 mg;

Femei care alăptează: 2 mg.

Întrucât o alimentație sănătoasă este mai mult decât suficientă pentru obținerea aportului zilnic necesar de vitamina B6, medicii recomandă această vitamină sub formă de supliment numai în cazul în care pacientul suferă de afecțiuni care împiedică absorbția adecvată a acesteia din hrană. De cele mai multe ori, doza zilnică recomandată este de 1,3 mg pentru adulți.

Femeile însărcinate vor lua suplimente cu B6 numai la recomandarea și sub observația medicului, pentru a evita apariția problemelor. Dozele foarte mari pot cauza probleme fătului la naștere.

Alimente care conțin vitamina B6

alimente_vitamina_B6

Foto: Pinterest

Această vitamină se regăsește în multe alimente, de aceea o dietă echilibrată este suficientă pentru un aport zilnic sănătos de vitamina B6.

Iată câteva alimente în care regăsim cantități semnificative ale acestei vitamine din complexul B:

  • Carnea de pasăre, peștele, organele;
  • Cartofii și alte legume amidonoase;
  • Fructele (mai puțin citricele);
  • Năutul;
  • Cerealele fortificate cu vitamine din complexul B.

Vitamina B6 crescută

Vitamina B6 rareori are efecte adverse. Dacă este însă administrată în doze prea mari, sub formă de supliment alimentar, pot apărea probleme la nivelul centrilor nervoși ai extremităților. Acestea se manifestă prin amorțirea membrelor sau chiar prin dureri de mâini și picioare. Nu se recomandă administrarea a mai mult de 100 mg de vitamina B6 pe zi.

Un aport prea mare al acestei vitamine poate cauza, de asemenea, fotosensibilitate, simptome gastrointestinale (arsuri, greață), dificultăți în reglarea temperaturii corpului în funcție de temperatura exterioară, probleme de coordonare.

Contraindicațiile vitaminei B6

Înainte de a administra această vitamină, consultă-te cu medicul tău. Poate interacționa cu unele tratamente medicamentoase pe care le urmezi.

De pildă, nu este indicat să administrezi suplimente cu B6 dacă urmezi un tratament cu Levodopa – folosit pentru tratarea Parkinsonului, întrucât efectul acestui medicament poate fi redus din cauza acestei vitamine.

Totodată, și efectele anticonvulsivelor ori a barbituricelor pot fi diminuate de vitamina B6.

Vitamina aceasta este necesară pentru buna funcționare a organismului, însă vestea bună este că o dietă echilibrată ne furnizează doza zilnică necesară. Dacă există afecțiuni care împiedică absorbția acestei vitamine, se va administra, la recomandarea medicului, un supliment alimentar care să combată carența.